Tegn på efterfødselsreaktion og hvordan du kommer igennem det

 

Er du oplever en efterfødselsreaktion? Eller har en du holder af efterfødselsreaktion? Det kan du blive meget klogere på her.

Når du læser med her, er det måske fordi du er bekymret for om du har en efterfødselsreaktion. Det kan også være at du har fundet artiklen, fordi du er bekymret for om en du holder af har en efterfødselsreaktion.

Artiklen er skrevet for at give dig indsigt i, om det du oplever er helt normalt eller om det er tegn på at du har en efterfødselsreaktion

Artiklen kan også hjælpe dig med at vurdere om du, eller det menneske du bekymrer dig for, kan have gavn af hjælp til at komme igennem den her svære fase.

Hvad er en efterfødselsreaktion?

En efterfødselsreaktion er en kraftig følelsesmæssig reaktion, der opstår hos nye forældre. Reaktionen kan vise sig i tiden efter fødslen. I nogle tilfælde viser det sig først for alvor senere, som en reaktion på den store fysiske og psykiske belastning det kan være, at tage vare på et spædbarn. I andre tilfælde starter reaktionen allerede i graviditeten og kan blandt andet komme til udtryk som ubehag ved graviditeten eller manglende følelse af tilknytning til eller glæde ved det lille barn i livmoderen.

Årsager til en efterfødselsreaktion

En efterfødselsreaktion kan opstå efter en hård graviditet eller en voldsom fødsel. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er en forudsætning.

Andre årsager til at man udvikler en efterfødselsreaktion, kan fx være dit forhold til dine egne forældre, dine erfaringer med at få eller at mangle omsorg i din egen barndom. Det kan opstå hvis du har været udsat for en ulykke, lider af stress eller har andre svære oplevelser i din bagage eller hvis du er i et usikkert parforhold. Det kan være at barnet ikke var planlagt, eller at du har økonomiske udfordringer.

Afbrudt søvn og et massivt søvnunderskud kan også være medvirkende til at du udvikler en efterfødselsreaktion. Det er så ubeskriveligt belastende for krop og sind, at vi kan opleve at vælte følelsesmæssigt. Men ofte vil der også være andre faktorer inde over hvis du udvikler en efterfødselsreaktion. Som fx at det er svært for dig at trøste dit barn eller andet der påvirker dig følelsesmæssigt.

Du kan også opleve, at du slet ikke kan få øje på en logisk forklaring på hvorfor lige netop du får en efterfødselsreaktion. Det kan være du har haft en tryg opvækst og er kommet godt igennem livet hidtil og at graviditeten var planlagt og ønsket. Og alligevel oplever du at få en svær reaktion på at blive forældre.

 

Tegn på at du har en efterfødselsreaktion

En efterfødselsreaktion kan komme til udtryk på mange måder. Derfor vil du ikke kunne se dig selv i alt det nedenfor, men måske i nogle af de ting der bliver beskrevet.

tegn på efterfødselsreaktion

En efterfødselsreaktion vil ofte være præget af stress og tanker som kører i ring. Det kan være du føler dig mere ængstelig en normalt og har et intenst fokus på at sikre dit barns trivsel. Du vil også kunne opleve at du mangler følelser for dit barn og din partner og du vil sikkert savne at mærke glæde ved din situation.

Følelserne vil komme. Men de vil måske først vise sig efter nogle uger eller måneder og det kan være godt at søge hjælp, for din tilstand kan få indflydelse på dit og barnets relation fremover.

Du kan måske føle dig tom, ligeglad. Uden entusiasme og overskud. Og du vil have en følelse af at være alene med de følelser, når du ser på andre som er sammen med dit barn og finder glæde ved det.

Du kan føle du mister dig selv og din gamle identitet.

Du kan føle dig fanget i din situation, udmattet og urolig indvendig og opleve sider af dig selv, som du ikke tidligere har mødt. Fx voldsomme vredesudbrud eller voldsom gråd, tristhed og magtesløshed. Det kan være du har svært ved at sove om natten – også selvom dit barn sover. Hvis du lægger dig for at hvile i løbet af dagen, vil du kunne opleve stor fysisk uro og have svært ved at falde i søvn.

Du kan have en følelse af at det er svært for dig at ”lande” i din rolle som forældre.

Du kan føle dig stresset og være meget ængstelig.

 

Du kan også oplevelse at være meget optaget af dit barn trivsel. Du kan føle dig bekymret for om du gør det hele godt nok som forældre. Om du får stimuleret dit barn nok. Om barnet spiser nok. Vokser nok. Om barnet vokser og udvikler sig som det skal i forhold til andre børn. Om folk synes dit barn er dejligt nok osv.

Det kan være du googler meget for at sikre dig at alt er ok. Og det kan være du har svært ved at stole på din egen fornemmelse for barnet. Det kan være du har svært ved at stole på at du gør det godt nok.

Det er en helt naturlig reaktion, når man har en efterfødselsreaktion. Det er en psykologisk beskyttelsesmekanisme. Det kan være en måde at kompensere på overfor barnet, hvis man har en efterfødselsreaktion og ikke trives som forældre.

Du kan føle skyld og skam over dine følelser og tanker. Og du kan opleve af føle dig skuffet over dig selv eller misundelig på din partner hvis han eller hun hviler mere i rollen som forældre.

Om at mangle følelsen af kærlighed til dig barn

Det er udfordrende at have en efterfødselsreaktion. At tage vare på et spædbarn er hårdt arbejde. Særligt hvis man ikke mærker følelser af glæde, varme og en spontan lyst til at give barnet omsorg. Hvis du har det sådan, er det naturligt hvis du ikke ønsker at være alene med barnet og at du har behov for at din partner eller andre er i nærheden.

Du kan let komme til at føle dig så forkert, at du ikke får sagt hvordan du har det og i stedet prøver at lade som om alt er som det skal være. Det er vigtigt at du får bedt om den hjælp du har brug for indtil du får det bedre.

Det er på ingen måder din skyld, at du har det som du har det lige nu.

En mulig forklaring på de manglende følelser for dit barn

Nogle eksperter på området, mener at manglende eller forsinkede følelser der finder sted i forbindelse med en efterfødselsreaktion, er en naturlig mekanisme som var gavnlig da mennesker levede under langt hårdere vilkår end i dag. Teorien er, at en efterfødselsreaktion skal hæmme forældrenes tilknytning til barnet, hvis moderen eller faderen fornemmer, at der ikke er optimale forhold for barnet. Sådan at forældrene kan prioritere egen overlevelse, frem for barnet, hvis dette skulle være nødvendigt.

Den mekaniske er ikke brugbar i den vestlige verden i dag, hvor vores overlevelse ikke er på spil i samme grad som for mange tusinde år siden. Og derfor kan det føles så forkert ikke, at mærke kærlighed til vores barn – selvom det i grunden er naturligt.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at såfremt du ikke mærker stærke positive følelser for dit barn i løbet af graviditeten eller når barnet er født og der er gået nogle uger, kan der være en psykologisk årsag til det.

Her kan det være hensigtsmæssigt at søge hjælp gennem samtaleterapi, for at få indsigt i hvad der er på spil og få det bearbejdet. Terapi kan være en stor hjælp her – og betyde at du kommer langt hurtigere igennem det som er svært lige nu.

 

Hvordan ved jeg, om jeg har en efterfødselsreaktion?

Når man bliver forældre, er det normalt at føle sig som ”glas der er blevet splintret i tusind stykker og skal samles igen.” Der er en stor omvæltning at blive forældre både praktisk og følelsesmæssigt. Det kan det også være, selvom dette barn, ikke er dit første barn. at vænne sig til så stor en forandring tager tid – derfor kan det også være svært selv at vurdere om det du oplever er normalt eller ej.

En efterfødselsreaktion er ikke en diagnose, men en vurdering ud fra hvordan du har det.

Det du skal være opmærksom på er, om du har det skidt og føler dig meget langt fra din normale mentale balance. I en gratis afklarende samtale over telefonen, kan du blive klogere på om det du oplever, er normalt eller ej. Jeg vil lytte til det du står i og give dig svar på alle de spørgsmål der rumsterer i dig lige nu.

 

Hvornår går en efterfødselsreaktion over?

En efterfødselsreaktion vil med tiden lette af sig selv, når du begynder at få mere tid til dig selv i din dagligdag med barnet. Eller når dine følelser for barnet begynder at spire.

Når du får mere tid til at gøre nogle af de ting du holder af, kommer du i kontakt med noget som er velkendt og trygt for dig. Du kommer i kontakt med din ”gamle identitet”. Og det kan være et ”helle” for dig i den store omvæltning der er sket i dit liv, som betyder at du får det bedre.

Men alligevel er det vigtigt, at du rækker ud og får hjælp. Din tilstand kan påvirke dine tanker om dig selv som forældre og forholdet til dit barn resten af jeres liv.

Efterfødselsreaktioner bliver nemlig i nogle tilfælde grundlaget for livslang dårlig samvittighed og følelser af mindreværd i rollen som forældre og i relation til dit barn, hvis ikke du får det bearbejdet ordentligt.

Den usikkerhed efterfødselsreaktionen skaber i dig, kan have betydning for dine følelser for dit barn, og den måde du er sammen med dit barn på, i fremtiden. Ambivalente følelser ved at være sammen med barnet kan komme til at fylde for dig fremover.

Hvordan kan du få hjælp til at komme over din efterfødselsreaktion?

Du kan få hjælp hos en psykolog eller terapeut som er specialiseret i at hjælpe kvinder og mænd med efterfødselsreaktioner. Det er vigtigt at finde en professionel som er specialiseret i området, så vedkommende har indsigt i hele din situation. Her kan det også være relevant at se på, om vedkommende har indsigt i graviditet, fødsel og barselsperioden.

Nogle tilbyder online konsultationer  – hvis du ikke bor i nærheden af en som er specialiseret i området. Du skal blot være sikker på at det foregår på en sikker online platform.

Terapien kan være medvirkende til at du får det godt igen langt hurtigere. Den vil være med til at styrke dit og barnets relation i fremtiden. Du få viden om din situation og hjælp til, at slippe de svære følelser og din oplevelse af fx at være forkert eller utilstrækkelig.

 

Har jeg en efterfødselsreaktion? – Gratis afklarende samtale

Det første skridt kan være at tage imod en gratis afklarende samtale, hvor du kan blive klogere på om du bør reagere og søge samtaleterapi. Samtalen foregår i telefonen. Når vi snakker sammen, vil jeg lytte til det du står i lige nu og du får mulighed for at få svar på det du gere vil vide undervejs i samtalen.

Det kan være du ikke føler at du kan genkende dig selv i det billede artiklen tegner af hvordan det er at have en efterfødselsreaktion. Det kan være du sidder tilbage med en følelse af at det ikke bare er det du oplever. I så fald kan jeg anbefale dig at læse denne artikel om efterfødselsdepression.

Efterfødselsreaktioner viser sig på mange forskellige måder – derfor skal du lytte til hvis du har det svært lige nu. Du kan tale med din sundhedsplejerske eller læge om det. Eller bestille en gratis afklarende telefonsamtale. Jeg vil lytte til dig og hjælpe dig med at forstå hvad det er du oplever. Du vil få helt konkrete ting med fra vores samtale, som du med det samme kan bruge til, at afhjælpe den situation du står i.

Konkrete ting du kan gøre for at få det bedre

Filosofien om, at mange små ting kan gøre en stor forskel, gælder her.

Sørg for at række ud efter hjælp. Fortæl dit netværk hvordan du har det . Også selvom det kan være svært at få sagt. Du vil formentlig møde nogle som kan genkende sig selv i det du oplever. Henvis dem evt. til siden her, så de kan få inspiration i hvordan de bedst kan støtte op om dig og din familie.

Bed om hjælp til praktiske ting. Tøjvask. Rengøring. Bed dem om at komme med mad. Bed dem om hjælp med barnet, hvis det hjælper dig at de gør det. Bed dem om at hjælpe og gå med det samme igen, hvis det er det, du har brug for.

Hvis du føler du skal være social med andre, for at få hjælp, vil det måske ikke føles som en hjælp og du vil være mere tilbøjelig til at sige nej. Giver det dig derimod energi at have mennesker i huset, så lad dem endelig blive omkring dig.

Praktisk arbejde hvor du ikke er hovedansvarlig for barnet, kan være en lindring og skabe en følelse af at kunne fungere normalt, som er styrkende for dig. Det der er vigtigt er, at i skaber mulighed for at du kan tage de pauser du har behov for i løbet af dagen. Måske med hjælp fra jeres netværk.

Vær omsorgsfuld over for dig selv. Få søvn og hvile.

Det kan være svært at komme i kontakt med følelser som glæde og nydelse. Hvis man har en efterfødselsreaktion, kan det for nogle være helt umuligt at mærke hvad de har lyst til. Her kan det godt give mening at gøre lidt af ting du plejer at finde glæde ved. Også selvom det ikke giver dig den helt samme positive følelse som tidligere.

Hvis du på nogen måder kan mærke at det hjælper dig, så gør det. Som tidligere beskrevet kan det give dig en følelse af normalitet, som kan være god for din psykiske helingsproces.

Forsøg at skifte selvkritik ud med en mere forstående og omsorgsfuld indre stemme der bakker dig op på en kærlig måde.

Skab bedre forudsætninger for din søvn

Søvnmangel kan vedligeholde en efterfødselsreaktion. Det er selvfølgelig naturligt at blive forstyrret om natten, når man har et lille barn. Men der er god grund til at gøre hvad i kan for at du sover bedre.

Tal med din partner eller andre som støtter dig om hvordan nogle af ovenstående ting kan sættes i værk, i jeres familie. Har du en efterfødselsreaktion kan det være svært at se de muligheder som ligger lige for.

I artiklen her findes et afsnit om amning du kan læse, hvis du overvejer om ammestop kunne være med til at gøre en forskel for dig, fordi det vil betyde din partner eller andre vil kunne tage over indimellem.

 

Babyblues?

Det er muligt at det du oplever er babyblues eller den såkaldte tudetur. Babyblues er en naturlig tilstand hos kvinden efter fødslen, som går over af sig selv. Det kan du få indsigt her.

Jeg håber artikel gav dig svar på noget af det du søgte. Hvis du gerne vil have en dybere indsigt, er du velkommen til at bestille en gratis afklarende samtale her  og tale med mig om det du oplever og få svar på alle de spørgsmål og tanker du sidder tilbage med.

Laura Kjær Jacobsen, Klinik for Fertilitet & Familiedannelse

Laura Kjær Jacobsen, Klinik for Fertilitet & Familiedannelse

Jordemoder og uddannet kandidat i pædagogisk psykologi

 

Hej og hjerteligt velkommen til Fertilitet & Familiedannse.

Til dig der ikke kender mig, kan jeg sige, at jeg hjælper mennesker lettere igennem det som er svært, mens de kæmper for at blive forældre, venter barn og bliver forældre.

Jeg håber du finder hjælp gennem mine artikler, Fertilitet & Familiedannelse pod cast og de gratis kurser og visualiseringer.

Du er altid velkommen til at kontakte mig for en snak om dine udfordringer.

Brug for vejledning i forhold til din konkrete situation?

Kontakt mig for en gratis afklarende samtale i telefonen.

Under vores samtale vil jeg lytte til, hvordan du har det og du vil få mere klarhed over din situation og dine muligheder.

Tilbuddet gælder også dig der læser med som pårørende. Samtalen kan give dig indsigt i, om den du er bekymret for, har behov for hjælp. Og du vil få vinden om hvad du kan gøre for, at støtte vedkommende bedst muligt.

Eller tag det gratis minikursus:

3 metoder der hjælper dig, der kæmper med en efterfødselsreaktion, fødselsdepression, eller på anden vis har det svært efter du er blevet forældre

 

Laura Kjær Jacobsen - Klinik for Fertilitet & Familiedannelse

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få inspiration og psykologisk indsigt der kan skabe bevægelse i dit liv, mens du kæmper med at få et barn, er gravid eller når du bliver forælder.

Du får samtidig adgang til et super konkret og brugbart podcast afsnit, som kan medvirke til at flytte dig fra bekymringer og tankemylder, over i en følelse af tillid og ro.

Mange tak, du er nu tilmeldt mit nyhedsbrev.