Undgå at samvær med andre tapper dig  for energi, mens du er i fertilitetsbehandling

 
Noget af det som sluger energi, mens vi selv kæmper for at få børn, er at være sammen med andre som er gravide eller har børn. Derfor er det også et godt sted at sætte ind hvis du gerne vil passe på dig selv. Her kan du blive inspireret til hvordan du gør
 
Langt de fleste som selv kæmper for at få børn oplever, at det kan være udfordrende, at være sammen med andre der har børn. I samværet bliver vi  konfronteret med vores egen største længsel. Samtidig med, at vi bliver viklet ind i sociale normer og forventninger om, at vi selvfølgelig skal være deltagende og kunne glæde os på andres vegne, selvom de spejler det vi savner allermest.
Du skal måske på barselsbesøg hos en god veninde. Mens hun har været gravid, har du måske oplevet at noget blev anderledes mellem jer. I kunne måske ikke være der for hinanden på helt samme måde som tidligere. Præmissen for jeres venskab er blevet anderledes, fordi i er to vidt forskellige steder i livet, på et område der er så betydningsfuldt som det at få børn og familie er.
Når vi fx går ind til et barselsbesøg, er det naturligt nok med dem vi skal besøge i sigte. Det kan betyde at vi glemmer, at tjekke ind med os selv og mærke hvordan vi har det undervejs. Det kan være  lukker ned for nogle følelser, for at kunne være i situationen. Dermed vil der være følelser du ikke tager hånd om, mens du er i situationen.  Konsekvensen kan være, at du kommer til at gå langt over dine egne grænser for hvad du rummer.
Det kan være at du kigger beundrende på den lille og siger  ”nøøj hvor er han bare fin”, og ”stort tillykke” fordi det føles mest rigtigt i situationen – samtidig med at det gør ondt inden i. Det kan være du mærker hvor meget du ville ønske det var dig, men lukker ned for andre følelser som er sværere at rumme.  Ofte kommer de følelser først bagefter, når du kommer hjem  – hvor du kan mærke at du bliver ked af det og hvor svært besøget i virkeligheden var.
Der er selvfølgelig en helt naturlig og god grund til at du har det sådan. Det rammer os psykologisk på de dybeste planer, når vi ikke kan få børn – det ved du helt sikkert allerede.
 
Men barselsbesøg og samvær med venner, som er gravide eller har børn, behøver ikke at betyde, du er nødt til at lukke ned for dig selv og dine følelser undervejs. Det behøver heller ikke betyde at du er nødt til at takke nej til enhver invitation.  
 
Samvær med mennesker der spejler det du længes så uendeligt efter vil være svært.  For din situation har så stor og dyb en indvirkning i dit liv. Men det er faktisk muligt at få mærket, hvordan du bedst kan passe på dig selv, mens du står i det. Så du ikke længere reagerer pr. automatik, på en måde der i situationen føles mest ”rigtig” for det er med til at som tappe dig for energi og sende dig på en endnu dybere følelsesmæssig rutsjetur.
 
Når noget rammer os dybt. Så bliver vores reaktioner ofte automatiske og helt spontane – blandet andet formet af vores forestilling om, hvordan vi bør være i en given situation. Fremfor hvordan det er bedst for os at være i situationen.
Den dynamik kan vi modgå ved, at være bevidst om at, hvad vi har brug for inden, undervejs og bagefter.
 
Du behøver ikke beundre eller lege med andre folks babyer eller børn! Du må gerne være dig selv  – med alt hvad du kommer med.

Du har handlemuligheder…

Metoden til at passe på dig selv, mens du er i fertilitetsbehandling

 
1. FØR:
Overvej hvordan du gerne vil være og have det undervejs i besøget. Mærk efter om du fx har behov for at lukke ned for dig selv og bare få det gjort. Eller om det er bedre, at du tillader dig selv, at mærke efter og handle efter dine behov undervejs i situationen.
 
Det har selvfølgelig en betydning for, hvordan du kan være i situationen om dem i besøger kender til jeres situation eller ej.
 
Forestil dig du tager en del af dig med til besøget, som er villig til at mærke efter hvad du har brug for undervejs. At visualisere sig selv på sin skulder, kan have en enorm effekt i forhold til at mærke sine egne grænser og behov undervejs i besøget.
Brug nogle minutter hvor du retter din opmærksomhed indad og forestil dig hvordan den situation du skal til at træde ind i skal føles for dig. Forestil dig, at det bliver rart og roligt for dig. Forestil dig, at du er nærværende med dig selv undervejs. Det øger sandsynlighen markant, for at det vil ske, fordi du gør dit sind trygt ved hjælp af din forestilling.
 
 
 
2. UNDER:
Tjek ind med dig sel, du mærker noget spænder i din krop? Mærker du sorg? Ondt i maven? – hvad som helst der fortæller dig du skal være opmærksom på dig selv nu. Overvej hvad har du brug for og gør det. Fx brug for lige at få et knus af din partner, eller være lidt alene.
 
Det kan også være at åbne lidt op om hvordan du har det. Det kunne fx være ved at sige ”Jeg ville ønske det var mig, der var der lige nu” eller ”hvor synes jeg du er heldig” eller hvad der passer, til den du er. Ofte er det en fordel at være ærlig. Din veninde, søter eller kollega vil komme til at føle sig tryg og tættere på dig, hvis du tør sætte lidt ord på. Hvor åbent du skal være afhænger selvfølgelig helt af relationen du har til det andet menneske.
Du kan give dig selv omsorg. Ret igen din opmærksmohed ind ad og forestil dig at du giver dig selv det knus eller den forståelse du har behov for lige der.
 
Det kan også være at trække dig lidt, holde dig i baggrunden, undlade at sige en hel masse og måske gøre besøget så kort som muligt, hvis dem du er sammen med, ikke kender til din livssituation.
 
Eller noget helt tredje, som passer bedre til dig.
 
3. EFTER:
Nogle gange bliver vi mere påvirket end andre gange. Vores overskud kan skifte meget og afhænger af hvor vi selv er følelsesmæssig og hvor vi befinder os i vores cyklus. Sørg for at give dig tid til, at fordøje oplevelsen hvis du har brug for det.
 
Lad følelserne og tankerne komme. Alle sammen. Også de følelser du måske ikke er så stolt af. Følelsen af at det er snyd, urimeligt, frustrationen over at det også snart må være din tur. Det kan du gøre ved at skrive det ud, med din partner, en ven.
 
Det som er vigtigt her, er at du kan være hudløst ærlig uden at føle du skal holde tanker, ord eller følelser tilbage. Ofte fungerer det netop godt på skrift.
 
 
Det er så vigtigt at erkende med sig selv, at man står i en svær livssituation, når man faktisk gør det. Og forstå at man er berettiget til at føle og tænke præcist som man gør.
 
Det er jo virkeligheden som den er. Når vi kæmper med vores følelser og forsøger at holde dem ”i skak” bruger vi en masse kræfter på det. Kræfter du kan spare ved, at være bevidst om de her ting.
Du kan måske med fordel høre det her podcast afsnit hvor du kan blive inspireret til, hvordan du kan blive en bedre støtte for dig selv, ved at give dig selv dem omsorg du mangler. Der findes helt sikkert også andre afsnit som vil kunne hjælpe dig, så tag et kig i podcasten og lyt til det der kan hjælpe dig på vej i din proces.
 
Jeg håber inderligt det kan inspirere dig til, at skabe lidt ro dit liv.
Jeg vil gerne høre fra dig. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til mig 60635720 eller Familiedannelse@outlook.com
 
Varme og venlige hilsner
Laura