Hjælp til dig der er i fertilitetsbehandling, har mistet eller er forældre til et uroligt lille barn

“Når vi kæmper med et eller andet –  uanset om det er sorg over én vi har mistet, at vi ikke kan blive forældre selvom vi er SÅ klar til det, eller om det er et lille barn der græder meget og ikke trives – så er vi i en situation, hvor vi ikke kan ændre på den grundpræmis, der er årsagen til, at vi har det svært.”

Det kan godt betyde. at vi får en følelse af, ikke at kunne gøre noget som helst ved vores situation. Gøre os magtesløse. Vi kommer til at hænge fast i nogle tillærte overbevisninger.
 
Fx. at du som mand er svag, hvis du sætter ord på din sorg over ikke, at være blevet far endnu. Eller at du som ny mor tænker, du skal kunne håndtere søvnløse nætter med et utrøsteligt barn… at du skal kunne tage negative graviditetstests med oprejst pande….
Eller… udfyld selv….
 
“Vores reaktioner og tanker sker ofte automatisk. De er svære for os at blive bevidste om, fordi de netop er så automatiske. Men der ER altid noget du kan ændre, så du får det bedre.”

 Skrift for skridt: Sådan gør du 

Her er din mulighed for, at blive klogere på
  • Hvad du KAN ændre til det bedre.
  • Hvad der holder dig fra at skabe forandring som faktisk vil hjælpe dig
  • Hvordan du skaber den forandring du ønsker.
  1. Hvad skal der til for at du får det lidt bedre? Forestil dig hvad der være anderledes, blandt det som du reelt har magt til at ændre. (Fx at du begynder, at tale lidt om hvordan du har det. Fx at du griber færre bolde på dit arbejde – uanset om boldene ikke bliver grebet af andre. Fx at du begynder at få noget hjælp etc.).
  2. Hvilke overbevisninger holder dig fra, at det scenarie bliver til virkelighed? (Fx en overbevisning, om at du ikke kan sætte ord på dine følelser. Fx. at det er din arbejdsgiver, der skal sige fra for arbejdspres, på dine vegne. Fx. at du burde kunne håndtere din situation selv).
  3. Overvej hvorfor du tænker sådan. Hvor har du lært det i livet? Er det du har lært den eneste måde, at handle i situationen? Ville det give mening at gøre noget andet end det du har lært?
  4. Begynd at gøre det, som skal til for at det forandrer sig. Her kan du opleve stort ubehag. Så mind dig selvom, at det blot er ubehageligt og ikke farligt for dig. Forsøg at rumme ubehaget. det forsvinder igen af sig selv. Gradvist vil du mærke mindre ubehag, som du vænner dig til din nye måde at handle på. Det handler om at dit sind skal opdage, at det du gør anderledes, faktisk ikke er farligt for dig og den proces tager lidt tid.
  5. “Klap dig selv på skulderen”, når du gør noget anderledes, der hjælper dig! Det øger chancen for at du gør det igen.
 
Øvelsen kræver mod til at være i ubehaget. At være modig, føles faktisk ubehageligt og positivt på en og samme tid. Så tag det med dig som en indikator for, hvornår du flytter dig en smule i den rigtige retning.
 
Nogle vil selv kunne flytte rigtig meget i deres liv, hvis de arbejder seriøst med den her øvelse og aktivt skaber den forandring de har brug for.

Hjælp – hvis du har svært ved at handle på det vigtige

For mange vil det være naturligt at mærke modstand, fordi de indlærte mønstre vi har, sidder alt for godt fast. Det betyder også, at du kan have svært ved, at få øje på hvad der bremser dig i at skabe forandring. Og du kan have svært ved at få øje på hvad du faktisk kan ændre.
Hvis du har det sådan  kan jeg anbefale dig at buge en time eller to sammen med mig, eller en med samme faglige baggrund, der kan hjælpe dig videre.
Du skal have det så godt som overhovedet muligt, mens du kæmper med det du kæmper med.
Du kan læse mere om hvordan jeg kan hjælpe dig her
Der findes mange flere artikler om blandt andet, fertilitetsbehandling, graviditet, hjælp til forældre med urolige børn og fødselsdepression
 
Hilsner
Laura Kjær Jacobsen
Cand. pæd. i pædagogisk psykologi, jordemoder og familiedannelsesterapeut
Fertilitet & Familiedannelse