Artiklen her er skrevet til dig, der er kvinde og måske har fødselsdepression en efterfødselsreaktion eller på anden vis kæmper efter du er blevet mor

 

Artiklen er også til dig der er pårørende til en kvinde

 

Hvis du som kvinde har en fødselsdepression, er der nogle helt særlige ting der gør sig gældende for dig. Blandt andet fordi du er mor – og sandsynligvis er den der er på barsel med dit barn og måske ammer dit barn. Det stiller nogle helt særlige krav til dig, oven i depressionen. 

Denne artikel er målrettet dig der er kvinde og behandler nogle af de særlige problemstillinger netop du står med, hvis du enten har en fødselsdepression eller en efterfødselsreaktion.

I artiklen kan du finde eksempler du kan spejle dig i og vejledning til, hvordan du kan hjælpe dig selv på vej bedst muligt, sådan som du har det lige nu.

Vi kvinder fungerer selvfølgelig ikke ens følelsesmæssigt. Du vil opleve din situation på en helt bestemt måde, med baggrund i den du er og de erfaringer du har gjort dig i livet.

Hvis du er pårørende til en kvinde, som har en fødselsdepression eller efterfødselsreaktion, kan artiklen give dig indblik i, hvad det kan være hende du er tæt på, oplever og hvordan det kan føles for hende.

Jeg vil også opfordre dig til at læse artiklen her, som også  handler om fødselsdepression. Den går nemlig i dybden på nogle andre områder, som jeg ikke kommer ind på her.

Hvis omsorgen for dit barn føles uoverkommelig

Det kan være en stor opgave at løfte, at skulle imødekomme dit barns behov samtidig med, at du har de så svært. Også selvom du måske elsker dit barn inderligt. Det kan føles som om det kræver ubeskriveligt meget af dig. Det er ikke underligt hvis du har det sådan.

Du kan opleve det som om du mangler den drivkraft, der giver dig lysten og kræfterne til at være der for barnet. At du skal gøre det på ren vilje og intet andet. Og så er det udfordrende, at være der for et spædbarn.

Hvis du har svært ved at overskue, rumme eller overkomme de opgaver du står med, kan en løsning være at få hjælp. Det er ikke din skyld, hvis du har udviklet en fødselsdepression. Og det handler ikke om, at du ikke er stærk nok. At bede om hjælp er ikke at svigte, men sørge for at du igen får det godt og får det familieliv i ønsker jer.

Det kan være meget svært at bede om. Men det er meget vigtigt. For det kan være nøglen til, at du kommer dig.

Din partner kan overtage din barsel, mens du er sygemeldt, så han kan tage over eller i kan være mere fælles om omsorgen for jeres barn, i en periode.

Det kan også være en forældre, eller en anden person de, som kan være en fast del i barnets liv der hjælper i dagligdagen. Det kan betyde meget, at den hjælp du får bliver sat lidt i system og fungerer uden, at i løbende skal planlægge og bede om det.

Hvis du mangler overskud til at tage vare på dit barn, samtidig med at du skal tage vare på din egen heling, er det vigtigt at du lytter til hvordan du har det og beder om praktisk hjælp. Det kan lette din vej ud af depressionen hvis du har behov for, at andre i en periode tager over.

Det som kan hjælpe dig her, er at være sammen med dit barn i korte perioder som du rummer det bedst. At lade andre tage noget af det store arbejde, det er at sørge for et barn, kan hjælpe din heling på vej, så du får lyst og energi til at være der for dit barn, når du får det bedre.

Om følelserne for dit barn mens du har en fødselsdepression

Måske mærker du mest af alt tomhed og skyld når du tænker på dit barn. Det kan også være at du har mange negative tanker om barnet og savner at føle kærlighed, eller i det mindste blot, at have varme følelser for dit barn.

Det er almindeligt at have meget ambivalente følelser for sit barn, mens man har en fødselsdepression eller en efterfødselsreaktion. På den ene side kan du måske mærke lysten til at passe godt på det og på den anden side samtidig have svært ved at rumme barnet.

Du vil måske opleve at føle stor skyld overfor dit barn og være bekymret for, hvordan jeres forhold udvikler sig, for om du er en god nok mor og for om i nogensinde kommer til at få et godt liv sammen.

Derfor er det vigtigt for mig at formidle til dig, at du kan arbejde med relationen sammen med en psykolog eller terapeut som har særlig viden på området og erfaring med netop dette. I kan få en sund og kærlig relation selvom du i en periode er fraværende og lader andre tage over.

Det er ikke din skyld, at du har udviklet en fødselsdepression. Du fortjener al den støtte og omsorg du har behov for lige nu. Igennem terapi kan du arbejde dig frem til et dybt og nært forhold til dit barn.

I denne artikel findes et link til at gratis kursus, hvor du kan lære hvordan du selv kan styrke relationen mellem dig og dit barn – og finde ind i en følelse af at du er en god mo, også selvom du har det svært ligenu.

 

Hvis dit barn er et lyspunkt under fødselsdepressionen

Det kan også være, at du mærker, at kontakten med barnet og omsorgen for det er noget af det som hjælper dig igennem dagen. Barnet og det i har sammen, kan opleves som dit lyspunkt. Særligt når du mærker at barnet begynder at være i god kontakt med dig og måske endda give dig smil og andet tilbage som varmer dig indeni.

Hvis dit barn er et lyspunkt for dig i din situation, vil fysisk kontakt med dit barn være en kilde til, at din krop udløser hormonerne dopamin og oxytocin.

Særligt i forbindelse med amning får du en lille dosis oxytocin sendt rundt i kroppen, flere gange dagligt. Det kan hjælpe dig med at slappe af og lindre de tunge følelser en lille smule.

De hormoner er nemlig også forbundet med tilknytning, lykke og forelskelse og det kan være en hjælp for dig, hvis du har en efterfødselsreaktion eller fødselsdepression.

I denne artikel om fødselsdepression og efterfødselsreaktion, er der et afsnit om hvordan amning spiller ind, når man har en efterfødselsreaktion eller fødselsdepression. Det kan også være en hjælp for dig at læse hvis du overvejer at stoppe med at amme og gerne vil have hjælp til at blive mere afklaret.

Hvorfor føler jeg som jeg gør, for mit barn?

Du har ikke selv valgt dine følelser for dit barn. Hvis du kunne ville du vælge at have kærlige følelser, for det er langt lettere.

Hvis du selv har det meget svært og oplever, at følelserne for dit barn er ambivalente eller negative, findes der helt naturlige forklaringer på dette. Det kan være fordi du ikke har tilstrækkeligt højt oxytocin niveau i kroppen, som hjælper din tilknytning på vej. Den fx kan skyldes en hård fødsel eller følelsesmæssige eller fysisk stress. Det kan betyde at tilknytningen til dit barn tager længere tid om at udvikle sig. Der kan også være naturen måde at sikre, at hvis dit helbred er “truet”, skal du kunne passe på dig selv før barnet.

Det er naturen der har indrettet det sådan for mange tusind år siden og det træk sidder i dig den dag i dag. Og kommer til udtryk fordi dit mentale helbred er på spil.

De følelser du mærker for dit barn lige nu, er altså ikke noget du er herre over eller skyld i. Det er intet galt med dig. Det handler om at du, lige nu,  ikke har det optimale rammer for at varme og kærlige følelser for dit barn udvikler sig helt så hurtigt som ellers.

 

fødselsdepression efterfødselsreaktion

Om at have forskellige følelser for dine børn

Hvis du har en fødselsdepression eller en efterfødselsreaktion og har andre børn, er det almindeligt hvis du oplever, at have forskellige følelser for dine børn. Du kan sagtens opleve at have en stærk og kærlig relation til ældre søskende, fordi i har haft en anden start på livet sammen.

Det kan være svært at være i som forældre, fordi det føles forkert og er smertefuldt. Men det er ikke underligt at det er sådan, hvis du lige nu kæmper med en depression eller en efterfødselsreaktion. Når du får det bedre, vil dine følelser for dit barn ændre sig. Samtidig kan samtaleterapi hvor der er fokus på jeres relation,  være en uvurderlig støtte og hjælp til, at du begynder at mærke varme følelser for dit barn.

Om søvn og fødselsdepression

Afbrudt søvn kan  være med til, at opretholde en efterfødselsreaktion eller fødselsdepression. Det kan det bla. fordi den manglende søvn betyder, at du ikke i samme grad har mulighed for at bearbejde de mange sanseindtryk du får og hele psykisk. Du vil kunne opleve, hvordan bare få nætters rimelig søvn, kan betyde at du får det bedre.

Dårlig søvn kan forværre din tilstand og betyde, at du har enormt svært ved, at falde i søvn selvom dit barn sover. Det er rigtig fint at sørge for at sove lidt i dagtid, men det er sammenhængende dyb søvn om natten, der kan gøre en betydende forskel. Derfor vil jeg opfordre dig og dine nærmeste til sammen, at kigge på hvilke muligheder der er for, at du får bedre rammer for at sove bedre.

Det er bestemt ikke altid enkelt, at skabe bedre søvnforhold. Men det er muligt at gøre noget også selvom du ammer. Fx ved at lade din kæreste lægge barnet til, amme i sengen, lade din kæreste skifte bleen om natten, eller selv skifte dit barns ble i sengen og skifte bleen så få gange om natten som muligt. Jo mindre aktiv du selv skal være, jo lettere kan det være at falde i dyb søvn igen.

Om manglende forudsigelighed i dit liv

En anden faktor jeg oplever, kan være med til at vedligeholde en fødselsdepression eller en efterfødselsreaktion, er den store uforudsigelighed nogle mødre oplever med deres børn. Det kan fx være deres børn sover meget kort og afbrudt eller er urolige omkring madning eller amning.

Det kan være fordi det er fuldstændigt uforudsigeligt, hvad barnet kan være med til uden for hjemmet, uden at reagere med gråd og uro.

Og det kan være børn som græder meget og/eller virker til at have ondt uden forældrene er i stand til at hjælpe barnet

eller noget helt fjerde…

Uforudsigelighed kan være en stressfaktor for dit nervesystem, som også bremser din heling. Her kan det selvfølgelig hjælpe en smule, at skabe åndehuller til dig som mor. Faste og planlagte pauser, hvor du ved at du selv kan bestemme hvad der skal ske.

Det er dog ikke altid enkelt. For mange mødre vil det kunne føles som en pause, hvis de ved deres barn har det godt, mens de ikke er sammen med barnet. På den måde kan det blive meget ambivalent for dig at tage imod pauser hvor andre tager over hvis ikke dit barn har det godt.

Her gælder det virkelig om at finde den bedste mulige balance og kigge på hvad der giver dig og dit barn mest overskud i den sidste ende. At være væk fra hinanden eller at være sammen. Der er ikke altid en god løsning på det.

Og vælger du at være væk, er det vigtigt du prøver at finde fred med, at du måske ikke mærker glæde ved den tid du har for dig selv.

Om ensomhed og isolation

Du kan du føle dig isoleret og ensom, også selv om du faktisk ikke orker andre mennesker og i høj grad trækker dig socialt. Ensomhed er en frygtelig følelse og skadeligt for dit mentale helbred og kan lige nu påvirke dig mere end du er klar over.

Så hvad kan du gøre? Forsøg at lukke de mennesker ind i dit liv, som rummer og støtter dig. Fortæl dem du har brug for, at de tager kontakten og at du har brug for at sige til når du er blevet fyldt op og har brug for ro. Jeres kontakt må ikke handle om at du skal opfylde deres behov.

Når vi mennesker kæmper med svære følelser, har vi en tendens til at have en forestilling om, at vi er en blandt få andre som oplever det vi gør. Det er en almindelig psykologisk mekanisme. Men netop det kan forøge din følelse af ensomhed og måske forværre og forlænge din fødselsdepression.

Jeg håber inderligt det du læser på siden her, giver dig en fornemmelse af at andre mennesker, oplever og kender til nogle af de følelser du står i.

Men endnu bedre er det, at være en del af et fællesskab med andre der har det på samme måde. Gerne nogle du mødes med fysisk. Her kan gruppeterapi være en givende løsning.

Samværet med gruppen og den særlige forståelse du møder fra andre, kan skabe en følelse af, ikke at være alene med det du oplever og skabe ro i dit nervesystem.

Om at være kæreste og have en fødselsdepression eller efterfødselsreaktion

Det vil være svært for dig at udfylde rollen som kæreste, hvis du har en fødselsdepression eller kæmper med en efterfødselsreaktion.

Ligesom i relationen til dit barn, kan du komme til at føle skyld og utilstrækkelighed. Og det kan skabe stor utryghed både hos dig og din partner, fordi så mange ting imellem jer er anderledes. Og de positive forestillinger i havde om at blive forældre sammen bliver måske ikke indfriet.

Derfor er det enormt vigtigt, at din kæreste får noget viden om din situation og dine følelser. Fortæl ham /hende hvordan du har det. Bed ham læse nogle af artiklerne her på siden. Fortæl ham at det er vigtigt for dig at han sætter sig ind i det.

Han vil gerne vide hvordan han bedst kan støtte dig. I denne artikel som er skrevet specielt til pårørende til en fødselsdepression, er et vejkort han kan navigere efter i forhold til, hvordan han bedst støtter dig.

Artiklen kan du også bede andre pårørende læse, så de får en bedre forståelse for situationen.

Derudover vil jeg opfordre dig til, at din kæreste deltager i nogle af de samtaler du eventuelt har med din læge eller terapeut, for at han får indsigt i hvad du kæmper med og mere viden om hvordan han bedst støtter dig. Det skaber tryghed i jeres parforhold og bedre muligheder for heling hvis han involverer sig og få viden.

Det kan også gøre en stor forskel for jer, at han kommer alene til samtale(r) hos en terapeut eller psykolog med viden på området. Dels for selv at få støtte og viden om hvordan han kommer godt igennem den her svære livsfase.

 

Om at være “husmor” med fødselsdepression eller efterfødselsreaktion

psykolog fødselsdepression

Er du hjemme på barsel, skal du måske også være husmor.

Du kan opleve at give fuldstændig slip på de opgaver du før har taget dig af i hjemmet, fordi du ikke orker det.

Og du kan opleve at du har enormt meget brug for at holde orden og holde rent i dit hjem.

Begge dele er almindeligt når man har en fødselsdepression.

Hvis du oplever et stort behov for, at alt omkring dig skinner og er på sin rette plads, så vil du opleve mennesker der siger, at du bør skrue ned og bare lade nullermændene ligge i hjørnet.

Også her er det vigtigt, at du forsøger at finde en balance, som er så god for dig som  muligt lige nu. Praktisk arbejde kan for nogle være en hjælp til at komme igennem de følelser de møder hver eneste dag, mens de har depressionen. Det kan blive en form for pause fra depressionen. At overkomme praktiske opgaver kan være et område, hvor du oplever at fungere godt. Løsningen er derfor ikke altid at lade de praktiske opgaver ligge.

Men det er enormt vigtigt, at du mærker efter hvornår dine aktiviteter dræner dig og hvornår det faktisk giver ro i dit sind, at der er pænt og ryddeligt.

Men du kan sagtens have det lige modsat. Hvis du har en depression eller efterfødselsreaktion, kan det være umuligt at overskue hvordan du går til selv helt enkle opgaver på og får dem løst. Du kan have svært ved at se og gennem føre processen foran dig. Det er helt almindeligt og naturligt, fordi du bruger dine mentale kræfter et andet sted.

Du kan dog stadig have det sådan, at det er vigtigt for dig at der er nogenlunde rent og ryddeligt, for at du trives. Bed da andre om hjælp til det. Det kan måske have en positiv effekt på din psykiske tilstand.

Og møder du mennesker, der er kritiske og  ikke forstår, hvorfor du ikke længere overskuer der du plejer, kan du bede dem læse artiklen her som er skrevet til pårørende så de bliver klar over, at det er helt normalt i din situation og at du lige nu ikke er herre over, at du ikke kan overskue det huslige arbejde.

 

Sådan får du hjælp?

Hvis du lige nu er i tvivl om du har en fødselsdepression eller efterfødselsreaktion, bør du gå til din læge og få undersøgt om du har udviklet en fødselsdepression eller om det måske er en efterfødselsreaktion du er ramt af. I nogle tilfælde kan du have behov for antidepressiv medicin i en periode. Kun få fortsætter med antidepressiv medicin i længere tid.

Hos egen læge kan du få en henvisning til en psykolog. I mange tilfælde vil der være en ventetid. Tid er dyrebar i din situation, fordi den første tid med dit barn ikke kommer tilbage.

Det første skridt til hurtig hjælp, kan være en gratis og uforpligtende  afklarende samtale, hvor jeg vil lytte til det du kæmper med og du kan få svar på de spørgsmål du sidder med om din situation.

Det tilbud gælder også for dig der er pårørende til en kvinde der kæmper følelsesmæssigt mens hun er gravid eller efter hun er blevet mor

Akut hjælp finder du her

Hvis du oplever, at have vrangforestillinger: Voldsomme tanker der ikke har rod i virkeligheden. Alvorlige tanker om selvmord, om at skade dig selv eller dit barn. I det tilfælde bør du kontakte egen læge straks, eller kontakte psykiatrisk skadestue.

Hvis du vil vide mere

Fokus for denne artikel har været på nogle af de særlige ting, der knytter sig til at have en fødselsdepression eller efterfødselsreaktion som kvinde. Du kan læse meget mere om fødselsdepression her – og ikke mindst kan du få inspiration til hvad du kan gøre for at skabe lidt lindring her og nu også selv om lindring føles langt væk lige nu.

Du finder en tilsvarende artikel for mænd der oplever fødselsdepression eller efterfødselsreaktion her

Laura Kjær Jacobsen, Klinik for Fertilitet & Familiedannelse

Laura Kjær Jacobsen, Klinik for Fertilitet & Familiedannelse

Jordemoder og uddannet kandidat i pædagogisk psykologi

 

Hej og hjerteligt velkommen til Fertilitet & Familiedannse.

Til dig der ikke kender mig, kan jeg sige, at jeg hjælper mennesker lettere igennem det som er svært, mens de kæmper for at blive forældre, venter barn og bliver forældre.

Jeg håber du finder hjælp gennem mine artikler, Fertilitet & Familiedannelse pod cast og de gratis kurser og visualiseringer.

Du er altid velkommen til at kontakte mig for en snak om dine udfordringer.

Brug for hjælp og mere klarhed omkring din situation?

Kontakt mig for en gratis afklarende samtale i telefonen.

Under vores samtale vil jeg lytte til, hvordan du har det og hjælpe dig videre derfra hvor du står lige nu. Du vil få helt konkrete ting med fra vores samtale, som du med det samme kan bruge til, at afhjælpe den situation du står i.

Eller tag det gratis minikursus:

3 metoder der hjælper dig, der kæmper med en efterfødselsreaktion, fødselsdepression, eller på anden vis har det svært efter du er blevet forældre

 

Laura Kjær Jacobsen - Klinik for Fertilitet & Familiedannelse

Her kan du også møde mig

Du er mere end velkommen til at sige hej via mine platforme på de sociale medier.

Eller følg Fertilitet & Familiedannelses podcast lige her.

Laura Kjær Jacobsen - Klinik for Fertilitet & Familiedannelse

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få inspiration og psykologisk indsigt der kan skabe bevægelse i dit liv, mens du kæmper med at få et barn, er gravid eller når du bliver forælder.

Du får samtidig adgang til et super konkret og brugbart podcast afsnit, som kan medvirke til at flytte dig fra bekymringer og tankemylder, over i en følelse af tillid og ro.

Mange tak, du er nu tilmeldt mit nyhedsbrev.