Fødselsdepression og efterfødselsreaktion hos dig der er mand

 

Hvad vil det sige at have en fødselsdepression som mand?

Hvor meget skal der til før du skal reagere og søge hjælp, eller før du som partner skal foreslå din mand op i at søge opbakning?

Jeg ved det er de spørgsmål som ligger i baghovedet på dig når du læser med her.

Derfor vil du finde svar på det i artiklen her – og få indblik i om det er nu du skal søge hjælp, så du kan få det bedre og få det bedste ud af en vigtig første tid med dit barn.

Mænd og kvinder reagerer på mange måder vidt forskelligt. Mænd og kvinder tænker og føler på nogle områder vidt forskelligt – blandt andet fordi vi er præget forskelligt, men også fordi vores hjerner er forskellige og mænds og kvinders kroppe er under påvirkning fra forskellige hormoner.

Mænds reaktioner kan ikke redes over en kam. Vi mennesker er vidt forskellige og kan reagere på et meget bredt spektrum af forskellige måder uanset køn. Det følgende kan du bruge til at læne dig op af, hvis du går med overvejelser om, hvad det er du kæmper med.

Tegn på efterfødselsreaktion eller fødselsdepression hos mænd

Mænd er meget bevidste om deres ansvar og den rolle de føler de bør kunne udfylde. Når man får et barn, vokser ansvaret pludseligt og det kan virke overvældende – samtidig med at netop det, at kunne leve op til det ansvar du har, er afgørende for, at du respektere dig selv.

Derfor mærker ud måske frustration og trang til at trække dig, hvis du ikke ikke har det godt efter du er blevet far.

Detn mekanisme er en af grundene til at mænd ikke bare taler med deres nærmeste om det de kæmper med, eller søger opbakning til ar løse det.

De får i stedet lyst til at gå for sig selv med deres oplevelse af at være utilstrækkelige.

Almindelige tanker hos mænd med fødselsdepression eller efterfødselsreaktion

Når mænd får en fødselsdepression eller en efterfødselsreaktion, oplever de at have tanker, der ikke er helt som de synes de burde være. Det kan fx være tanker som;

Jeg skulle aldrig nogensinde være blevet far. Jeg fortryder det.

Jeg har begået en stor fejl.

Barnet får ikke et godt liv med mig som far.

Jeg kan aldrig give barnet det, det har brug for. Jeg kan ikke leve op til det store ansvar

Jeg kan ikke være mig selv bekendt

Det er synd for mit barn at det har fået mig som far

Jeg savner min kæreste og det liv vi havde.

Jeg kan ikke finde ud af at trøste mit barn.

Jeg kan ikke finde ud af at være far.

Jeg vil bare gerne have mit gamle liv tilbage.

Det kan være du går med nogle andre tanker end i eksemplerne ovenfor. Det du skal være opmærksom på er, om dine tanker er ubehagelige for dig at have og  harmonerer dårligt med tilværelsen som far.

Det er vigtigt for mig at understrege, at alle fædre (og mødre) kan have de her tanker meget spredt, for de er helt naturlige når man er forældre. Det der er afgørende for dig, er om tankerne bliver hængende og kaster skygger ind i dit liv eller ej.

Bag tankerne ligger der nogle følelser der betyder,  at du reagerer og handler på bestemte måder. Det er ikke sikkert, at du har tænkt så meget over følelserne endnu.

Det kan være langt lettere at vurdere om du måske har en fødselsdepression eller efterfødselsreaktion og bør søge hjælp, hvis du kigger på hvordan du har reageret i den sidste tid.

 

Normale reaktioner hos mænd der har en efterfødselsreaktion eller en fødselsdepression

Har du haft en kort lunte? Ikke bare i relation til din kæreste eller andre tæt på dig. Det kan også være i form af konflikter med folk på dit arbejde.

Det vil komme til udtryk som øget irritation og pludselig vrede eller forsvar for dig selv og dine standpunkter. Eller at du bare har lyst til at gå i nogle situationer hvor det ikke er hensigtsmæssigt.

Har du manglet overskud og lyst til at give dig i kast med ting? Det kan være føler dig drænet og du mest af alt bare har haft brug for at lægge dig på sofaen og koble af med din telefon, ved at spille PlayStation eller se tv.

Optrapning af online spil, fysisk træning, porno eller indtagelse af alkohol eller stoffer kan også være et tegn på at du ikke har det godt.

Det er meget naturligt hvis du søger den vej. Disse ting udløser nemlig stoffer i hjernen som din krop savner, hvis du har en fødselsdepression eller en efterfødselsreaktion som mand. Og så kan det hjælpe dig med at dulme det der plager dig.

Det kan også være du tjekker din telefon langt oftere end du plejer – og her er den samme mekanisme på spil. Det er din krops søgen efter dopamin, der får dig til at falde til ro. Desværre er effekten kortvarig og vil ofte forværre den uro du føler efterfølgende.

Det kan også være du har haft lyst til bare at forlade det hele. Vende ryggen til og gå fra din situation. Eller overvejer om du har lyst til at leve sådan her. (Hvis du har selvmordstanker er det vigtigt at du kontakter en psykiatrisk skadestue. med det samme)

Hvilke følelser er normale at opleve hvis du er ramt af en fødselsdepression?

Inde bag dine reaktioner ligger dine følelser. Alle mænd er forskellige, men helt almindelige og naturlige følelser når man har en efterfødselsdepression eller efterfødselsreaktion kan være:

Afmagt: Fysisk kan det føles som om du ikke kan være i din egen krop. Af at du ikke magter eller kan overskue at være far eller at være i dit liv lige nu.

Vrede: Det kan både komme til udtryk som vredes udbrud, hvor du skælder/forsvarer dig. Men også som en stille vrede, hvor du trækker dig tilbage og bare gerne vil at andre lader dig være i fred. Det kan være rettet mod folk omkring dig – også din kæreste og dit barn.

Håbløshed: En følelse af, at livet endeløst og tungt og tomt med intet eller meget lidt at se frem til i livet fremover.

Skyldfølelse: Dårlig samvittighed og skyld over, at du har det sådan her og ikke kan give dit barn den kærlighed du egentlig gerne vil og synes du bør give.

Usikkerhed: En følelse af ikke at kunne sørge for dit barn. Det kan være, at du tænker du ikke kan give dit barn den omsorg, det har brug. Men det kan også være frygt for at du ikke kan sørge ordentligt for dit barn økonomisk og materielt. Indvendig vil du ofte føle uro og bekymring.

Nedtrykthed: Du reagerer ikke længere humoristisk på de ting du normalt vil gøre, alt føles neutralt, flad eller negativt og du har ikke den samme fornøjelse ud af de ting du tidligere har været glad for at gøre. Som fx at hygge dig med dine venner. Fysisk vil den her følelse give dig en tung fornemmelse i kroppen – som om du havde en sæk beton på hver skulder. Den vil kunne vise sig som tyngde omkring din pande og dine øjne og den vil få dig til at trække dig fra andre mennesker.

Fangethed: En følelse af at være fanget i dit liv, uden frihed og mulighed for at handle. Fysisk kan det fx føles som spændinger omkring din brystkasse eller i halsen.

Sorg: En dyb og tung følelse af sorg over situationen. Sorg viser sig ikke nødvændigvis med tårer, men kan i mange tilfælde føles som trykken omkring panden og øjnene, en knude i halsen, bystkassen eller maven.

Det er ikke din skyld, at du har det som du har det

Som mand vil du gerne tage ansvar for, at du har det som du har det. Derfor er det vigtigt for mig at understrege, at sådan som du har det lige nu, hverken er din skyld eller dit ansvar.

Du kan simpelthen ikke gøre for at du har fået det sådan her. Og du kommer til at få det bedre.

Det eneste der er dit ansvar, er at søge hjælp, hvis du genkender dig selv i noget af det du netop har læst.

 

for mænd om fødselsdepression

Hvorfor udvikler mænd en fødselsdepression eller efterfødselsreaktion?

Der er mange grunde til, at fædre udvikler en depression. Og mange årsager til det som vi ikke helt kender. En fødselsdepression kan allerede begynde i løbet af graviditeten.

Det er helt oplagt, at den store omvæltning der ligger i at blive far kan være medvirkende til at man udvikler en fødselsdepression.  Her taler vi jo ikke bare om de rent praktiske forandringer der sker, når et lille menneske “flytter ind” i vores liv.

Men også om de forandringer der sker på et langt dybere plan. At blive far, skaber nye perspektiver på livet. Og følelser og tanker omkring livet forandres. Og det kan være med til at skubbe en fødselsdepression eller efterfødselsreaktion i gang.

Noget af det som kan påvirke udviklingen af en fødselsdepression, er hvis moderen også har en depression.

Hvis graviditeten har været uplanlagt og uønsket.

At man som far skal præstere på flere krævende arenaer; på jobbet og i et andet omfang end tidligere også hjemme i familien, når der kommer et barn til. Derudover kan problemer i parforholdet og søvnmangel selvfølgelig være udløsende faktorer for en fødselsdepression.

En anden faktor som vi ved, har en indvirkning på os når vi bliver fædre, er hvordan vores liv har været. Hvis vi tidligere har været påvirket af fx depression eller angst,er der en lidt større sandsynlighed for at få en fødselsdepression.

Ikke mindst kan vi få det ekstra svært, når vi venter barn og bliver fædre, hvis vi selv har haft en svær opvækst. Hvor vi har manglet støtte og forståelse fra vores forældre eller andre omsorgspersoner. Eller selv har været udsat for fysiske og psykiske overgreb og været meget utryg indimellem.

Fælles for alle disse faktorer der øger risikoen for at få en fødselsdepression er, at de på vidt forskellige måder er med til, at rykke os ud af  en oplevelse af at være tryg i livet og af at kunne overskue og håndtere at være forældre.

En anden ting som er tydeligt når vi kigger på årsagerne til fødselsdepression og efterfødselsreaktion, er at det er noget du ikke er herre over og derfor på ingen måder kan være ansvarlig for eller er skyld i.

Når man har en depression eller svær reaktion i forbindelse med sit barns graviditet og fødsel, så betyder det, at dit liv er svært at være i.  Måske føles din situation  uudholdelig og det kan få indflydelse på din og barnets relation.

Mange mænd oplever at være kede af, at det er sådan, fordi de er bekymret for hvilken betydning det kommer til at have for deres barn.

Og mange fortryder at de ikke fik bedt om hjælp tidligt, fordi de ikke får den tid sammen med deres barn tilbage igen.

Derfor håber jeg du er blevet klogere på om det er nu du har behov for hjælp.  Og hvis du har læst med som partner – håber jeg du er blevet klogere på om din mand skal skubbes i retning af at søge hjælp.

 

Har du brug for mere klarhed over din situation?

Du er velkommen til at kontakte mig for en gratis afklarende samtale i telefonen.

I vores samtale vil jeg lytte til hvordan du har det og du vil blive klogere på om du bør søge hjælp.

Tilbuddet gælder også dig der læser med som pårørende. Samtalen kan give dig indsigt i, om den du er bekymret for, har behov for hjælp. Og du vil få viden om hvad du kan gøre for, at støtte vedkommende bedst muligt.

Hvis du gerne vil læse mere om fødselsdepression og finde ud af, hvad du kan gøre for at få det bedre, er der konkret og brugbar viden at hente i denne artikel.

 

Laura Kjær Jacobsen, Klinik for Fertilitet & Familiedannelse

Laura Kjær Jacobsen, Klinik for Fertilitet & Familiedannelse

Jordemoder og uddannet kandidat i pædagogisk psykologi

 

Hej og hjerteligt velkommen til Fertilitet & Familiedannse.

Til dig der ikke kender mig, kan jeg sige, at jeg hjælper mennesker lettere igennem det som er svært, mens de kæmper for at blive forældre, venter barn og bliver forældre.

Jeg håber du finder hjælp gennem mine artikler, Fertilitet & Familiedannelse pod cast og de gratis kurser og visualiseringer.

Du er altid velkommen til at kontakte mig for en snak om dine udfordringer.

Har du brug for hjælp?

Kontakt mig for en gratis afklarende samtale i telefonen.

Under vores samtale vil jeg lytte til, hvordan du har det og du vil få mere klarhed over din situation og dine muligheder.

Du kan blandt andet blive klogere på om du bør søge hjælp.

Du vil få helt konkrete ting med fra vores samtale, som du med det samme kan bruge til, at afhjælpe den situation du står i.

Tilbuddet gælder også dig der læser med som pårørende.
Samtalen kan give dig indsigt i, om den du er bekymret for, har behov for hjælp. Og du vil få viden om hvad du kan gøre for, at støtte vedkommende bedst muligt.

eller tag det gratis minikursus:

3 metoder der hjælper dig, der kæmper med en efterfødselsreaktion, fødselsdepression, eller på anden vis har det svært efter du er blevet forældre

(Kurset er ikke møntet på salg – men alene på at hjælpe dig videre og inspirere dig til hvad du selv kan gøre for at få det bedre her og nu).

 

Laura Kjær Jacobsen - Klinik for Fertilitet & Familiedannelse

Her kan du også møde mig

Du er mere end velkommen til at sige hej via mine platforme på de sociale medier.

Eller følg Fertilitet & Familiedannelses podcast lige her.

Laura Kjær Jacobsen - Klinik for Fertilitet & Familiedannelse

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få inspiration og psykologisk indsigt der kan skabe bevægelse i dit liv, mens du kæmper med at få et barn, er gravid eller når du bliver forælder.

Du får samtidig adgang til et super konkret og brugbart podcast afsnit, som kan medvirke til at flytte dig fra bekymringer og tankemylder, over i en følelse af tillid og ro.

Mange tak, du er nu tilmeldt mit nyhedsbrev.