Føler du dig udbrændt?

 

Udbrændthed hvad er det? Det er et bredt og noget udvandet begreb. I mit arbejde med mennesker der på en eller anden måde kæmper i den fase af livet hvor de danner familie eller bliver en familie oplever jeg ind i mellem en eller anden form for følelsesmæssig udbrændthed.

Træthed. Manglende evne til at samle tankerne. Behov for at ”tjekke ud” mentalt. Behov for bare at være og måske bare at være helt i fred. Måske være nærmest helt bedøvet eller følelses-løs i perioder. Det kan også være en fornemmelse af at de følelser der før var så stærke er dæmpede og påvirker en mindre og alligevel er de der.

Fænomenet opstår både hos mennesker der har født, der kæmper for at få børn og mennesker der har en fødselsdepression eller alvorlige udfordringer i parforholdet.

 

 

Hvorfor bliver man udbrændt?

Jeg oplever, at det kommer hos mennesker, som har været igennem svære følelser, på områder der er meget betydningsfulde for dem, igennem længere tid.

Udbrændtheden kommer ofte også til udtryk fysisk. Som træthed, fysisk udmattelse og måske manglende klarhed i tankerne. Det kan være en følge af søvnløshed. Måske smerter eller det modsatte – manglende kropsfornemmelse.

Det er lidt lige som om kroppen sindet siger jeg har følt så meget så længe nu. Jeg orker ikke mere. Ligesom om nogle af de følelsessystemer vi har kollapser lidt, bedøver os lidt. Måske er det for at vi kan få en pause. Kroppen og sindet tvinger os ligesom til at tage den pause.

Jeg gætter på du genkender dette, eller kender en der måske går – når du er faldet over denne artikel.

For hvad gør man, hvad er den letteste og bedste vej igennem sådan en periode?

For mange kan det opleves frustrerende. Det kan ikke det de plejer. Fungerer dårligere. Er mindre effektive i deres arbejde. For andre kan det være en lettelse – at føle mindre – og for de fleste er det lidt af begge dele.

Følelsesmæssig udbrændthed er en naturlig konsekvens af at have været meget følelsesmæssigt belastet gennem en periode. Det kan også opstå som følge af et pludseligt følelsesmæssigt chok (eller traume). Men når det kommer som følge af et chok er det ofte en helt anden tilgang der er hjælpsom, som jeg ikke vil komme ind på her.

For hvad hjælper når man er blevet følelsesmæssigt udbrændt gennem længere tid.

 

Sådan får du det bedre – energien kommer tilbage

Det der hjælper er at give sindet og kroppen det den kalder på – nemlig ro. Færre sansemæssige indtryk. Kigge ud i luften. Hvile. Søvn. Når man gør det er det dog vigtigt at være opmærksom på, også at give sig tid til fysisk bevægelse. I et tempo der føles rart og lidt forfriskende. Så det er ikke 10 kilometers hård løbetur – det vil ofte bare øge udmattelsen. Det kan fx være daglige gå ture hvor man har tid til at stoppe op og læne sig op ad et træ, sætte sig på en bænk eller i skovbunden. Det kan være at blive blæst igennem på en kold dag – eller ligge i solen en sommerdag – et sted hvor man ikke skal forholde sig til så meget – gøre noget der giver sindet ro og kroppen energi.

Når vi gør det her arbejder vores følelser nemlig for os. Stille og roligt. Sund og naturligt bearbejder og rydder vi op i den følelsesmæssige bunke der har hobet sig op inden i os.

I midlertidig kan det være for fortsat er i den samme belastende situation som før. At intet har forandret sig. Hvis du vender tilbage til det samme som før er det vigtigt du giver dig selv de her mentale pauser løbende. Så ofte som de nu lader sig gøre i din situation – for at give dit sind plads til at rydde op.

Det lyder måske som et enkelt svar på noget meget komplekst – og det er det også – men det kan noget det her der kan hjælpe et godt stykke hen ad vejen og i første omgang lette følelsen af udbrændthed.

 

 

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Cand. pæd. i pædagogisk psykologi, jordemoder og samtaleterapeut

 

Hej og hjerteligt velkommen til Fertilitet & Familiedannelse.

Til dig der ikke kender mig, kan jeg sige, at jeg hjælper mennesker der er i vanskelige livssituationer,  mens de kæmper for at blive forældre, er i fertilitetsbehandling, mens de venter barn eller når de har født og bliver forældre.

Jeg håber du finder hjælp her på siden gennem artikler, meditationer og Fertilitet & Familiedannelses podcast.

Overvejer du at komme i samtaleterapi hos mig (fysisk eller online), er du hjerteligt velkommen til, at booke en uforpligtende samtale med mig. Jeg vil glæde mig til at tale med dig og høre om din livssituation

 

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Cand. pæd. i pædagogisk psykologi, jordemoder og samtaleterapeut

Hej og hjerteligt velkommen til Fertilitet & Familiedannelse.

Til dig der ikke kender mig, kan jeg sige, at jeg hjælper mænd og kvinder der oplever barnløshed, fertilitetsbehandling og graviditetstab helt tæt på og mennesker der har det svært, mens de venter barn og efter de er blevet forældre. Du kan læse meget mere om hvad jeg kan hjælpe med i menuen ovenfor.

Jeg håber du finder hjælp her på siden gennem artikler, meditationer og Fertilitet & Familiedannelses podcast.

Overvejer du at komme i samtaleterapi hos mig (også online), er du hjerteligt velkommen til, at booke en uforpligtende samtale med mig.

Jeg vil glæde mig til at tale med dig og høre om din situation

 

Laura Kjær Jacobsen hjælper ved barnløshed, graivditet, efter fødseslreaktioner og fertilitetsbehandling

Her kan du også møde mig

Du er mere end velkommen til at sige hej via mine platforme på de sociale medier.

Eller følg Fertilitet & Familiedannelses podcast lige her.