Værktøj til kommunikation i parforholdet, når i er blevet forældre sammen og føler jer pressede, eller den ene af jer kæmper med en efterfødselsreaktion 

 

Her får du en guide til kommunikation i parforholdet. Det er nemlig en af de ting der virkelig kan blive udfordrende, når den ene af jer eller i begge ikke har det godt.  

Det kan også være du oplever det egentlig går meget godt med at tale sammen hjemme hos jer. Og så er det bare dejligt. Hold endelig fast i en åben, ærlig og kærlig måde at tale sammen på.  

Vi ved at relationen til vores kæreste, har en betydning for hvor hurtigt vi kommer igennm en presset periode eller over en efterfødselsreaktion. God kommunikation skaber tryghed i parforholdet og det er lige præcist der, der gør hele forskellen.  

Nedenfor finder du 7 enkle trin til en tryg, kærlig og konstruktiv kommunikation med din kæreste 

 

  1. Fortæl din partner hvad du gerne vil tale med ham/hende om. 

 

  1. Aftal at i taler om én ting ad gangen. Den der tager initiativ til samtalen begynder.  Den der lytter er stille, lytter og forsøger, at leve sig ind i hvordan den anden må opleve det hun/han fortæller om. 

 

  1. Når initiativtageren til samtalen er færdig, må den anden svare. Initiativtageren er stille, lytter og lever sig ind i den andens oplevelse. Den anden kan have behov for, at føle og tænke over svaret. Husk at give din partner god tid til at tænke inden han/hun svarer. I nogle tilfælde kan man godt tage en længere pause, hvor man går hver til sit, mens man tænker. I det tilfælde aftaler i et tidspunkt hvor i tager samtalen op igen.  

 

  1. Hvis du kan spotte underliggende følelser, frem for at rette vrede mod din partner er det virkelig hjælpsomt for, at i kan nå hinanden. Fx: ”Du er så ligeglad, du tænker overhovedet ikke på mig” kunne i stedet lyde: ”Når du går uden at kigge mig i øjnene, bliver jeg så ked af det og føler mig bare ekstremt alene og ligeglydig for dig” 

 

  1. Bagdøren: Hvis i mærker massiv vrede og frustration, hvilket er naturligt og normalt, er det ikke hensigtsmæssigt at fortsætte samtalen. Gå hver for sig i 45 minutter og vend tilbage til samtalen. Det er den tid det tager at falde til ro, for atter at kunne tænke klart og kommunikere konstruktivt. På den måde undgår i at sige en masse ting, der sårer hinanden og gør kontakten imellem jer endnu dårligere. 

 

  1. Undervejs i en samtale er det naturligt, at der dukker andre emner op som også føles vigtige. Hold fast i at tale om én ting ad gangen. Det er dog vigtigt, hvis i mærker andre emner presse sig på, at i også får talt om dem. Fx efter i har talt om det første emne, eller på et andet tidspunkt som i aftaler.  

 

  1. Kig hinanden i øjnene ovenpå en vellykket samtale om et svært emne og glæd jer over hvor seje i lige har været til at kommunikere! Det er vigtigt at “fejre” når en samtale er gået sådan, at i har fået jer elsket, hørt og respekteret. Det motiverer til at gentage succesen.

Brug metoden til at komme tættere på hinanden i en udfordrende tid

 

God fornøjelse med at afprøve det – det er faktisk rigtig fint at finde dette indlæg frem næste gang i gerne vil have jer en snak, der kommer noget godt ud af.  

I vil lynhurtigt få lært teknikken udenad – og metoden vil bringe jer tættere på hinanden.

Alt det svære er meget lettere at håndtere sammen, når kommunikationen er klar og kærlig. Det skaber en dyb tryghed som gør en forskel. Både for dig der bare gerne vil have en bedre kommunikation med din partner og for de af jer som kæmper med en efterfødselsreaktion.

Hvis i har lyst til at lytte jer til, hvordan i kan blive endnu bedre til ar forstå hinandens perspektiver, så lyt med i denne podcast episode om hvordan i bibeholder eller genskaber forståelse, nærhed og teamwork i parforholdet. Episoden findes på alle podcast platforme. 

Læs mere om parforhold og  efterfødselsrekationer her

Jeg har skrevet  en del blogindlæg både om efterfødselsrekation, fødsesldepression og parforholdet, når den ene er ramt efter i er blevet forældre sammen. Gå på opdagelse i bloggen

Kh Laura

 

 

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Cand. pæd. i pædagogisk psykologi, jordemoder og samtaleterapeut

 

Hej og hjerteligt velkommen til Fertilitet & Familiedannelse.

Til dig der ikke kender mig, kan jeg sige, at jeg hjælper mennesker der er i vanskelige livssituationer,  mens de kæmper for at blive forældre, er i fertilitetsbehandling, mens de venter barn eller når de har født og bliver forældre.

Jeg håber du finder hjælp her på siden gennem artikler, meditationer og Fertilitet & Familiedannelses podcast.

Overvejer du at komme i samtaleterapi hos mig (fysisk eller online), er du hjerteligt velkommen til, at booke en uforpligtende samtale med mig. Jeg vil glæde mig til at tale med dig og høre om din livssituation

 

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Cand. pæd. i pædagogisk psykologi, jordemoder og samtaleterapeut

Hej og hjerteligt velkommen til Fertilitet & Familiedannelse.

Til dig der ikke kender mig, kan jeg sige, at jeg hjælper mænd og kvinder der oplever barnløshed, fertilitetsbehandling og graviditetstab helt tæt på og mennesker der har det svært, mens de venter barn og efter de er blevet forældre. Du kan læse meget mere om hvad jeg kan hjælpe med i menuen ovenfor.

Jeg håber du finder hjælp her på siden gennem artikler, meditationer og Fertilitet & Familiedannelses podcast.

Overvejer du at komme i samtaleterapi hos mig (også online), er du hjerteligt velkommen til, at booke en uforpligtende samtale med mig.

Jeg vil glæde mig til at tale med dig og høre om din situation

 

Laura Kjær Jacobsen hjælper ved barnløshed, graivditet, efter fødseslreaktioner og fertilitetsbehandling

Her kan du også møde mig

Du er mere end velkommen til at sige hej via mine platforme på de sociale medier.

Eller følg Fertilitet & Familiedannelses podcast lige her.