Vigtig viden og tre enkle trin til at opretholde eller skabe mere nærhed i parforholdet – også i pressede situationer

 

Glider du og din partner længere og længere fra hinanden og bliver det sværere og sværere, at få genskabt en virkelig god, tryg og kærlig kontrakt mellem jer?

Eller vil du gerne blive klogere på hvordan du vedligeholder en god kontakt imellem jer? Så læs videre her.

At vi glider fra hinanden er noget en del par oplever. Særligt i pressede livssituationer. For nogle par ender det desværre i skilsmisse.

Vi hører ofte ting som, at vi skal være opmærksom på vores kommunikation, vores sexliv og vores kærlighedssprog, for at undgå at vokser fra hinanden.

Når det kommer til oplevelsen af, at vi over tid at glider fra hinanden, er der en faktor som i den grad er overset, når vi taler om hvordan vi kan holde vores parforhold ved lige. Og dermed også en mekanisme og værktøj som er virkelig hjælpsomt at kende til, når vi gerne vil holde en tæt forbindelse til vores partner i hårde tider, hvor vi kan føle os slidte og mangle overskud til, at være tilstede som gode kærester for hinanden.

 

Neuroception og mimik

Det jeg taler om er vores neuroception. Neuroception kan forklares som vores sanseapparet, der hele tiden skanner omgivelserne for tegn på tryghed og fare i relationen til de mennesker vi er sammen med. De signaler vi får her sendes videre til vores nervesystem og gør at vi nu engang reagerer som vi gør. Her kommer en lille eksempel på dette i hverdagen:

Det kan være din kæreste kommer træt hjem og du dybest set går og savner ham/hende. Hun/han siger lavmælt hej, fordi hun/han er presset. Du er måske selv presset og sanser dette som et lille tegn på utryghed.

Situationer som i eksemplet her, sætter et aftryk i vores nervesystem, der blandt andet influerer på vores egen mimik. Det kan være vi oplever vi falder lidt sammen i kroppen, vores ansigt lukker sig og mimikken bevæger sig simpelthen mindre.

Dette sender signaler tilbage vores kæreste, som måske i mellemtiden er blevet klar til, at vise glæde over at se dig. Hun/han møder din (ubevidste) fåmælte mimik og opfanger dette som tegn på utryghed. Det sætter igen spor i hendes mimik som du opfanger og integrerer i de ubevidste signaler du sender tilbage til hende.

 

Betydningen af mikromøder

Dette er blot et eksempel. Pointen er, at vi ubevidst kan komme til, at gå og sende en masse mikrosignaler, der skaber en oplevelse at mikromomenter af utryghed og afstand i vores parforhold, som over tid akkumulerer sig og ultimativt kan skabe en følelse af, at glide fra hinanden.

De her små mikro-interaktioner kan sprede sig til en stemning mellem jer og til oplevelsen af parforholdet som helhed.

Der er altså vigtigt at være bevidst om og regulere hvordan du møder din partner. At du er mild, omsorgsfuld og imødekommende. Det er, som du nok har gættet, tryghedsskabende signaler.

Når vi som par pressede, fx fordi vi er ufrivilligt barnløse, eller fordi vi er forældre til småbørn, kan vi mangle overskud til, at sende de her tryghedsskabende signaler. Blandt andet, derfor kan vi blive udfordret i parforholdet, i netop de faser af livet.

 

Ubevidst og automatisk

Det som er centralt at vide er, at samspillet mellem vores neuroception, vores nervesystem og vores mimik, foregår automatisk og giver en reel oplevelse af afstand til vores partner.

Derfor er det så vigtigt at kende til betydningen af de her mikromøder, som vi måske ikke rigtig tillægger nogen stor værdi i det daglige.

Men det har en stor betydning. Over tid, kan tilstrækkeligt med uforløste møder med hinanden skabe en samlet oplevelse af afstand i parforholdet.

De her små uhensigtsmæssige møder med hinanden, kan nemlig forstærke den overordnede oplevelse af, at manglende intimitet og tryghed over tid. Det kan bidrage til følelsen af at glide fra hinanden. Med tiden man være mindre tilbøjelig til at søge tryghed og intimitet hos sin partner, fordi man basalt set går og er lidt utryg og usikker i kontakten med hinanden.

 

Skab en tryg spiral: Tre enkle trin

 

Det første du kan gøre

Uanset hvor pressede i er, så sørg for at kig din kæreste i øjnene når i taler sammen, smil til han/hende, giv ham hende et kys og et kram løbende, læn dig ind til ham/hende og sig altid ordentligt godmorgen, godnat, farvel og hej, når i ser hinanden igen. Hver dag!

 

Det andet du kan gøre

Det andet er, at kende den her mekanisme og reflektere over hvordan presset i jeres hverdag påvirker jer hver især. Det er at vide, at det påvirker jeres mimik og oplevelse af hinanden. Samt at det via jeres nervesystem, kan have en dybere indvirkning på jeres oplevelse af hinanden og kvaliteten af jeres parforhold.

Med det i baghovedet, kan du bevidst vælge at modgå mekanismen, ved at beslutte dig for, at du vil gøre dit for, at opretholde den gode og trygge kontakt imellem jer.

Det dejlige er nemlig, at lige såvel som man kan komme i en negativ spiral, kan man også komme i en positiv spiral – hvilket for mange giver en følelse af at have en stærkt og dejligt parforhold.

 

Det tredje du kan gøre

Det tredje er, at tale med din kæreste om den her mekanisme så i, i fællesskab kan arbejde på, at brugde den aktivt til at nærme jer hinanden, frem for at glide fra hinanden.

 

Her på bloggen findes et hav af artikler om enmer inden for barnløshed og familiedannelse. Herunder om fødsesldepression og mange flere om parforholdet. Du er velkommen til at gå på opdagelse. 

Kh Laura

 

 

 

 

 

 

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Cand. pæd. i pædagogisk psykologi, jordemoder og samtaleterapeut

 

Hej og hjerteligt velkommen til Fertilitet & Familiedannelse.

Til dig der ikke kender mig, kan jeg sige, at jeg hjælper mennesker der er i vanskelige livssituationer,  mens de kæmper for at blive forældre, er i fertilitetsbehandling, mens de venter barn eller når de har født og bliver forældre.

Jeg håber du finder hjælp her på siden gennem artikler, meditationer og Fertilitet & Familiedannelses podcast.

Overvejer du at komme i samtaleterapi hos mig (fysisk eller online), er du hjerteligt velkommen til, at booke en uforpligtende samtale med mig. Jeg vil glæde mig til at tale med dig og høre om din livssituation

 

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Cand. pæd. i pædagogisk psykologi, jordemoder og samtaleterapeut

Hej og hjerteligt velkommen til Fertilitet & Familiedannelse.

Til dig der ikke kender mig, kan jeg sige, at jeg hjælper mænd og kvinder der oplever barnløshed, fertilitetsbehandling og graviditetstab helt tæt på og mennesker der har det svært, mens de venter barn og efter de er blevet forældre. Du kan læse meget mere om hvad jeg kan hjælpe med i menuen ovenfor.

Jeg håber du finder hjælp her på siden gennem artikler, meditationer og Fertilitet & Familiedannelses podcast.

Overvejer du at komme i samtaleterapi hos mig (også online), er du hjerteligt velkommen til, at booke en uforpligtende samtale med mig.

Jeg vil glæde mig til at tale med dig og høre om din situation

 

Laura Kjær Jacobsen hjælper ved barnløshed, graivditet, efter fødseslreaktioner og fertilitetsbehandling

Her kan du også møde mig

Du er mere end velkommen til at sige hej via mine platforme på de sociale medier.

Eller følg Fertilitet & Familiedannelses podcast lige her.