Om efterfødselsreaktion og om hvordan du finder den rette til at hjælpe dig

I denne artikel kan du læse lidt om hvad du skal lægge vægt på, så du er sikker på at finde en terapeut eller en psykolog, som passer til dig og virkelig er i stand til at hjælpe dig lettere igennem det, som er svært lige nu. 

Og du kan læse lidt om de forskellige former for efterfødselsreaktioner man kan opleve. Sådan, at du har noget at spejle din egen oplevelse i. Jeg prøver at holde det kort. For jeg ved det nemt kan blive lidt uoverskueligt, når overskuddet er småt.

Hvis du hellere vil læse om fødselsdepression, finder du en artikel der indeholder alt det som er vigtigt at vide her.

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Cand. pæd. i pædagogisk psykologi, jordemoder og samtaleterapeut

Hej og hjerteligt velkommen til Fertilitet & Familiedannelse.

Til dig der ikke kender mig, kan jeg sige, at jeg hjælper mennesker med at komme igennem forskellige former for efterfødselsreaktioner.

Jeg håber du finder hjælp her på siden gennem artikler, meditationer og Fertilitet & Familiedannelses podcast.

Overvejer du at komme i samtaleterapi hos mig (fysisk eller online), er du hjerteligt velkommen til, at booke en uforpligtende samtale med mig. Jeg vil glæde mig til at tale med dig og høre om din situation.

 

Jeg er terapeut og specialiseret i at hjælpe mennesker med fødselsdepression.

Hvis du gerne vil mærke hvilken forskel, samtaler kan gøre for dig, er du velkommen til at booke en uforpligtende samtale med mig

Du kan bruge samtalen til at få lidt luft og lidt ro indeni. Og evt. til at fornemme, om jeg er den rigtige til at hjælpe dig.

Sådan finder du en terapeut, som kan hjælpe dig gennem en efterfødselsreaktion

Der er vigtigt at du har tillid til den terapeut eller psykolog, du vælger skal hjælpe dig. Du skal mærke at vedkommende er kompetent og omsorgsfuldt til stede sammen med dig. At vedkommende forstår din situation, din følelsesmæssige oplevelse og hjælper dig med at få klarhed.

Tillid giver følelsesmæssig tryghed. Det betyder, at i sammen får lettere adgang til, at arbejde med det, der er vigtigt at tale om. Og du får lettere ved at skabe de forandringer der skal til.

Terapien skal gøre du begynder at få det bedre. Gerne efter den første samtale allerede. Og der skal løbende komme noget godt og givende ud af jeres samtaler.

Det er også vigtigt at din terapeut eller psykolog har særlige kompetencer og erfaring i at arbejde med mennesker, der har forskellige former efterfødselsreaktioner.

Det er altså vigtigt at du lytter efter om du har en god fornemmelse i maven, når du taler med din terapeut. Om den grundlæggende tillid og de resultater du ønsker dig, er tilstede hos dig. Hvis ikke tilliden er der, eller godt undervejs er det hensigtsmæssigt at finde en anden terapeut.

Fordi at netop tilliden er så væsentligt, tilbyder jeg altid en uforpligtende forsamtale. Her kan du for en fornemmelse af om du føler dig i gode hænder hos mig.

Lette og svære efterfødselsreaktioner?

Jeg taler ofte med kommende eller nye klienter, som spørger mig “Er det jeg har så en efterfødselsreaktion”. Svaret er ofte “ja”. De har opsøgt min hjælp, fordi de kæmper med noget efter de er blevet forældre. Men svaret er sjældent helt lige til. For hvad er en efterfødselsreaktion egentlig? Begrebet efterfødselsreaktion dækker over mange forskellige følelsesmæssige oplevelser.

I det man kan kalde “den milde ende” ligger de mere almindelige følelser, som øget sårbarhed, bekymringer og begyndende følelsesmæssig og fysisk udmattelse. I den svære ende har vi egentlig fødsesldepression, hvor man oplever stort set kun at befinde sig i tung og negative tanker og følelser.

Lettere efterfødselsreaktioner kan også kalde på hjælp

I den meget lette ende, er en efterfødselsreaktion en sund og naturlig reaktion på den enorme omvæltning det er, at blive forældre til et fuldstændig hjælpeløst barn.

Selvom processen er naturlig, kan det være en stor hjælp, at have en professionel at dele sine tanker med. Særligt hvis man mærker man bliver bange for, at det skal udvikle sig til noget som er langt sværere.

Når vi har en efterfødselsreaktion, møder vi ofte følelser og tanker som er nye for os. Det kan gøre os forskrækkede og bekymrede. Det kan være en hjælp at forstå, hvorfor de tanker kommer og hvordan vi kan være med dem.

Tryghed kan bryde den negative udvikling man kan opleve

Mange med en lettere efterfødselsreaktion, bliver af sundhedspersoner mødt med, at det er normalt, at man reagerer på de forandringer og den belastning man oplever. 

Den tilgang kan betyde, at man måske ikke får rakt ud efter hjælp, selvom man faktisk føler man godt kunne bruge det.

Det er en skam – for samtaler kan virkelig give ro på og gøre godt. Og i mange tilfælde tror jeg også, det kan vende en negativ udvikling, hen i mod en tilstand, der for alvor bider sig fast.

Når det kan være så godt, at have en at tale med omkring alle de inde og ydre omvæltninger man oplever som ny forældre, så er det fordi, det bidrager til, at man får en forståelse for sig selv i sin nye tilværelse og dermed langt hurtigere lander blødt i det hele.

Ofte er det givende, at tale med en terapeut, som har indgående viden  om de processer man gennemlever i den første tid som forældre. Med sin erfaring og viden kan terapeuten sætte det hele i et perspektiv, som giver ro hos dig og gør at noget kan falde på plads inden i. Samtidig kan det være en lettelse, at tale med en der ikke følelsesmæssigt investeret i din livssituation.

Babyblues

Babyblues er i og for sig også en form for efterfødselsreaktion. Det forekommer hos kvinder. Babyblues viser sig fra ca 2-10 dage efter fødslen. Det kan variere lidt. Her kan man være meget grådlabil og have nogle voldsomme følelser som kan være svære at rumme. Tilstanden er forårsaget af det store hormonelle skifte, der sker efter fødslen, moderkagens forløsning og når kroppen begynder at producere mælk.  Baby blues forsvinder af sig selv. Du kan læse om baby blues her

find en psykolog hvis du har en efterfødselsreaktion

Sværere efterfødselsreaktioner

I den tungere ende af skalalen ligger tilstande, der fx kan være præget af udbrændthed,  håbløshed, stress og/eller decideret fødselsdepression. Ofte blander de forskellige udtryk sig med hinanden.

Det som kendetegner en sværere efterfødselsreaktion er, at de i en eller anden grad påvirker vores liv negativt. Hverdagen føles måske tung. Og det hele føles bare ikke sådan som, det burde være. Ofte påvirker det også vores forhold til vores partner og barn/børn.

Den første tid mit dit barn er både vigtig for jeres relation her og nu og fremover. Ligesom en efterfødseslreaktion kan trække spor i de mønstre og vaner i får skabt jer som par og i jeres familie. Det er blandt andet derfor det er så vigtigt, at række ud og søge hjælp.

Du skal have det så godt som overhovedet muligt. Og du skal ikke gå og kæmpe med det alene.

 

Fødselsdepression

I den meget svære ende, af de forskellige reaktioner man kan have i forbindelse med graviditet og fødsel, findes fødselsdepression.

Navnet “fødselsdepression” er lidt misvisende. Det er en almindeligt at tro, man skal føle sig deprimeret, hvis man har en fødselsdepression. Det kan godt være tilfældet, men er det langt fra altid. Man kan have mange andre symptomer end depression som gør, at man kan kategorisere det man har, som en fødselsdepression. Du kan læse om fødselsdepression i denne artikel. Du er også velkommen til at se den lille film nederst på siden her, hvor jeg fortæller om fødselsdepression.

 

årsager til efterfødselsreaktion og hvordan du finder psykologhjælp

Årsager til efterfødselsreaktion

Når vi reagerer ved at have det svært efter fødslen, findes der mange årsager. Her kan du læse om nogle af de grunde, jeg hyppigst oplever i min praksis.

Det kan sagtens være, du har noget helt andet med dig, end det jeg beskriver her. Og det skal du lytte til. For der findes et utal af grunde til, at efterfødselsreaktioner opstår.

I nogle tilfælde er det princippet om “mange bække små” der gør at vi får det svært i forbindelse med at vi bliver forældre. Og vi er aldrig skyld i, at vi reagerer med at have det svært, når vi bliver forældre.

 

Mangel på søvn og forudsigelighed

Det kan være en meget krævende opgave, at være forældre til  små børn. Særligt hvis de græder meget, sover dårligt eller ikke er raske. Jeg møder mange forældre i min praksis, der har udviklet efterfødselsreaktion på den baggrund.

De mangler simpelthen sammenhængende søvn og forudsigelighed i deres hverdag, der giver dem de mentale pusterum alle mennesker har behov for.

Selvom rammerne derhjemme er ligeså uforudsigelige som de plejer at være, kan samtaleterapi lette rigtig meget. Det kan lindre den indre kamp du kæmper med dine tanker og følelser. Den kamp gør blot hele din situation endnu mere krævende, at være i.

 

Kolik, refluks og præmaturitet kan være årsag til fødselsdepression

Hvis du får et barn, som du oplever lider eller har nogle særlige hårde vilkår, kan det være meget svært at rumme som forældre. Vores instinkt fortæller os, at vi skal kunne hjælpe barnet. Men det er ikke altid vi er i stand til dette. Det skaber en stressrespons hos mange forældre, der kan bidrage til og formentligt også  vedligeholde en fødsesldepression – eller en efterfødseslreaktion

Mødet med det ukendte eller det uventede

En efterfødselsreaktion kan også udvikle sig på baggrund af en masse eksistenstielle tanker og følelser, der opstår i tiden hvor venter barn og bliver forældre. Det er en stor og meget krævende omvæltning. Som man på ingen måder kan sætte sig ind i, før man står midt i det.

Det kan være en naturlig respons, på de mange forandringer der sker i ens liv. Det kan udvikle sig, hvis man har nogle negative oplevelser og erfaringer med sig. Det kan fx være i relation til ens egne forældre eller andre, der har været tæt på en. Eller hvis man bliver forældre, uden havde have villet det i udgangspunktet.

 

Fertilitetsbehandling, graviditet og fødsel eller en svær start på barnets liv som årsag til efterfødselsreaktion

Det er også almindeligt fx et opslidende fertilitetsbehandlingsforløb og måske en oplevelse af efter følgende usikkerhed i graviditeten, kan lede til en reaktion efter fødslen. Ligesom en svær og usikker graviditet eller en hård fødsel alene, kan gøre det.

Endvidere kan en svær opstart på barnet liv med fx indlæggelse, måske sygdom eller en kompliceret amme-opstart være medvirkende. Ofte af den årsag, at man har været så meget i  alamberedskab, at det påvirker ens følelsesmæssige oplevelse efter fødslen negativt

reaktion efter fødslen hvad er normalt? Spørg en psykolog

Følelser for barnet og relationen til barnet

Det kan være meget forskelligt hvordan man har det med sit barn. Man kan sagtens have en oplevelse af at knus-elske sin lille søn eller datter, selvom man selv går og har det rigtig svært. Det kan også være du intet mærker og føler dig neutral i forhold til dit barn. Eller du kan mærke direkte modstand mod sit barn. I så fald, skal du ikke fortvivle. Der er hjælp at hente.

Der kan være rigtig mange gode grunde til, at dine føleler for dit barn er skiftende eller ikke eksisterende. Det grunde findes måske i din livshistorie eller i forløbet omkring graviditet og fødsel.

Det er normalt at det tager nogle uger inden du for alvor mærker kærligheden til dit barn. Du skal lige lære det at kende og have lov til at tage det hele ind. Men mærker du herefter, at følelserne helt eller delvist udebliver, så er det vigtigt at række ud efter hjælp. Ofte skal der ikke så meget til for, at de kan begynde at blomstre. Det kræver bare at du får vejledning, af en der ved hvordan man kan hjælpe dem på vej.

 

Derfor er det vigtigt at søge hjælp

Det er både en tidsmæssig og økonomisk investering, at gå til samtaler når man har en efterfødselsreaktion. Samtidig kan det gøre en verden til forskel for dig, dit barn og din familie, både nu og i fremtiden

Der kan være mange grunde til, at det er hensigtsmæssigt, at søge hjælp hos en specialiseret terapeut eller psykolog når man har en efterfødselsreaktion. Om du skal gøre det, afhænger selvfølgelig af hvilken indvirkning det har på dig og din familie.

En af de væsentlige grunde der er til, at være ekstra opmærksom på om man skal søge hjælp er, at vores evne til at være empatiske påvirkes, når vi oplever følelsesmæssig stress. Det vil have indvirkning på både dig og dit barn og jeres indbyrdes forhold til hinanden. Også i fremtiden.

Vi former vores relationer til hinanden livet igennem. Men de første år af barnets liv er meget betydningsfulde for, hvordan relationen kommer til at blive på lang sigt.

 

Det er ikke din skyld – vær omsorgsfuld over for dig selv

Her er det meget vigtigt for mig at understrege, du på ingen måder er skyld i eller ansvarlig for, hvis du har udviklet en eller anden form for efterfødselsreaktion

Det er min erfaring, at der følger mange selvbebrejdelser med, når man har en efterfødseslreaktion. Og jeg er af den overbevisning, at det gør det hele værre, at være hård over for sig selv. Nænsomhed og omsorgsfuldhed over for dig selv virker derimod modsat. Det skaber mere ro i dit sind og det fremme din evne til at spejle dit barn i dets behov.

her kan du læse om forskellige reaktioner efter fødslen.

Hvad siger videnskaben om samtaleterapi  og psykologhjælp ved efterfødselsreaktion?

En terapeut eller psykolog, som arbejder fokuseret med mennesker med efterfødselsreaktioner, vil kunne hjælpe dig med at navigere igennem dine tanker og følelser og styrke relationen til dit barn og din partner. Og på den måde kan i alle komme langt bedre og lettere igennem, det der er så svært lige nu.

Flere studier viser at terapi gør en betydende forskel for mennesker med efterfødselsreaktioner. Gennem samtaleterapi finder man sig lettere til rette i forældrerollen. Man oplever færre svære følelser og man får det bedre i sit parforhold. Man bliver bedre til at bede om hjælp oplever mindre angst, bekymring og stress.

Det afspejler fuldstændig den oplevelse jeg har med klienterne i min praksis. Det gør dem simpelthen så godt, at tage hånd om sig selv gennem terapi, når man kæmper med en eller anden form for efterfødselsreaktion. Det spreder sig som ringe vandet til hele familien.

Hvornår skal du række ud og søge hjælp? 

Min erfaring er, at mange godt kan være i tvivl om hvornår de skal søge hjælp. Du skal selvfølgelig opsøge hjælp når du mærker du har behov for det. Men det kan være enormt svært at vurdere selv. Det kan også være svært at vurdere for ens pårørende. Man kan virke okay og fungere udadtil, men havde det elendigt indvendig.

Man kan tænke, at man burde kunne klare det man står i. Man kan føle sig svag eller utilstrækkelig, fordi man har behov for hjælp. Meget tid kan på den måde gå, med at man har det svært, hvor man med hjælp måske ville kunne få det bedre meget hurtigere.

Samtaleterapi hjælper mennesker med efterfødselsreaktioner og fødselsdepressioner. Det gør så godt både for dem selv og deres lille familie. Men jeg ved af egen erfaring, hvor svært det kan være, at erkende og bede om hjælp, når man har en efterfødselsreaktion.

Du er velkommen til at booke en afklarende samtale, hvis du er i tivvl om det er nu du skal søge hjælp – ved at tale med mig vil du kunne fornemme om det er det der skal til for dig.

Hvis ikke vi tales ved, håber jeg artiklen her hjælper dig godt videre i din proces.

Varme hilsner

Laura

Du kan læse mere om efterfødselsreaktion her eller om fødselsdepression her

Du kan også se videoen, hvor jeg fortæller lidt om fødselsdepression. Du finder den nederst på siden. 

Sådan har samtaler hjulpet andre med en efterfødselsreaktion 

Jeg kunne pludselig begynde at mærke mærke de glade og kærlige følelser jeg også havde. De var bare druknet i hele vores forløb som var hårdt og svært. Alt føltes som en lidt ligegyldig grå tåge.  Laura, du hjalp mig med at kunne se og mærke mig selv igen. Det var helt klart det som startede, at jeg fik det bedre. Du hjalp mig så meget. Jeg ved ikke hvor længe jeg ville have gået og haft det skidt, hvis ikke jeg var stødt på dig. Af hjertet tak!

Clara

Jeg har gået hos to forskellige psykologer før. Men jeg har aldrig oplevet at rykke mig så meget på så kort tid. Du kan bare noget andet. Jeg følte mig så forstået og tryg hos dig. Jeg bliver helt sikkert ved med at komme hos dig, når jeg har behov for samtaler fremover.

Tina

Dette er et godt sted at finde information for dig der er far 

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Laura Kjær Jacobsen, Fertilitet & Familiedannelse

Cand. pæd. i pædagogisk psykologi, jordemoder og samtaleterapeut

Hej og hjerteligt velkommen til Fertilitet & Familiedannelse.

Til dig der ikke kender mig, kan jeg sige, at jeg hjælper mennesker med at komme igennem forskellige former for efterfødselsreaktioner.

Jeg håber du finder hjælp her på siden gennem artikler, meditationer og Fertilitet & Familiedannelses podcast.

Overvejer du at komme i samtaleterapi hos mig (fysisk eller online), er du hjerteligt velkommen til, at booke en uforpligtende samtale med mig. Jeg vil glæde mig til at tale med dig og høre om din situation.

 

Laura Kjær Jacobsen hjælper ved barnløshed, graivditet, efter fødseslreaktioner og fertilitetsbehandling

Her kan du også møde mig

Du er mere end velkommen til at sige hej via mine platforme på de sociale medier.

Eller følg Fertilitet & Familiedannelses podcast lige her.

 

 

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få inspiration og psykologisk indsigt der kan skabe bevægelse i dit liv, mens du kæmper med at få et barn, er gravid eller når du bliver forælder.

Du får samtidig adgang til et super konkret og brugbart podcast afsnit, som kan medvirke til at flytte dig fra bekymringer og tankemylder, over i en følelse af tillid og ro.

Mange tak, du er nu tilmeldt mit nyhedsbrev.