Om være en urokkelig støtte, som pårørende til fødselsdepression

Hvad du helt konkret kan gøre for et menneske med fødselsdepression – Tryghed er altafgørende!

Det er ubeskriveligt vigtigt, at din kære føler sig rummet og forstået. Selvom du mikke forstår ham/hende og måske selv mærker at du har følelser i klemme. Det har en enorm betydning for at din kære kommer sig. Det kan ikke understreges nok.

Er du kæreste til den ramte, vil han/hun formentlig være bekymret for, om du forlader ham/hende.

Hun/han vil føle sig utilstrækkelig og frygtelig at være sammen med og være alvorligt bange for, at du bliver træt af situationen og forlader ham/hende.

Derfor er det vigtigt du meget konkret viser, at du er der for ham/hende. Den tryghed det giver, skaber lidt ro i hans/hendes sind. Og tryghed er afgørende for mental heling

Du kan fx fortælle han eller hende, at du ved hun har det svært og gør alt hvad hun/han kan for at få det bedre og at du ser han/hende som stærk.

Vær sammen med ham eller hende. Lad din kære mærke, at du er der helt fysisk. Uden fjernsyn, telefon eller andet der forstyrrer jer. Sæt dig ved ham/hende, måske med en kop kaffe i hånden. I behøver ikke tale om noget.  Hvis det er svært eller uvant, så er ti minutter en rigtig god start.

Fødselsdepression og pårørende – lad din kære vide du er der!

Tjek ind med din kæreste i løbet af dagen. Hvis du er på arbejde, kan det være i form af smser eller telefonopkald. Kontakten viser din kære at du er der.

Du kan opleve din kære som apatisk og uinteresseret i jeres liv og i jeres barn. Din kærestes følelser, tanker og handlinger afspejler den virkelighed hun/han oplever lige nu. De er helt reelle og velbegrundede. Det er ikke noget der bare kan ændres med viljens kraft.

Din kærestes reaktioner er et symptom på hendes/hans tilstand. Er der tale om en fødselsdepression skal der professionel hjælp og måske medicinsk behandling til for at ændre på det.

Hvis din kæreste kæmper med en efterfødselsreaktion, kan samtaleterapi være en stor hjælp for at i kommer lettere igennem det.

Giv slip på ideen om, at du ved hvad der hjælper 

Det der ville virke for dig, virker ikke nødvendigvis for din kære. Lad være med at sige han/hun fx bare skal mere ud, se nogle mennesker, begynde at dyrke motion eller noget helt fjerde.

Du kan i stedet hjælpe din kære med, at komme ud i små doser. Du kan fx sige ”jeg ved godt det er svært for dig lige nu, lad os lige gå ud i solen lidt. Det er ok at du bare får jakken på og vi ikke kommer længere.” Formentlig vil I komme ud og få lidt luft sammen, fordi du gør det mere overskueligt for hende/ham.

 

Fortæl andre om jeres situation – også din oplevelse som pårørende til fødselsdepression

For at jeres netværk, viser forståelse og støtter jer, er det vigtigt at de ved, hvad i faktisk kæmper med. Det kan være svært både for dig og din kæreste at sige højt, at i kæmper med fødselsdepression eller efterfødselsreaktion.

Men i vil møde en anden forståelse fra jeres netværk, hvis i konkret sætter ord på hvad jeres familie står i. Det vil give jer lidt mindre at kæmpe med. I kan eventuelt opfordre dem til, at læse denne artikel om fødselsdepression, og artiklerne som handler specifikt onm fødselsdepresion hos mænd og kvinder, så de også får en bedre indsigt i jeres situation lige nu.

Hjælp til at sætte grænser

Det er måske godt for din kære, at komme lidt ud ind imellem. Men det er ikke lig med at skulle deltage i sociale arrangementer, eller andre ting i normalt ville deltage i.

Det kan være svært at sige fra, når man i forvejen føler sig utilstrækkelig i alle sine relationer. Derfor kan din kære have meget brug for, at du hjælper med at sige nej tak, til de ting hun/han ikke overkommer lige nu.

Du som er forældre, ven eller svigerforældre til den ramte, kan sørge for at lægge op til, at han eller hun frit kan takke nej og ikke skal føle sig forpligtet til noget han/hun ikke overkommer.

Du kan læse videre om hvordan du som pårørende, kan støtte bedst muligt i forbindelse med fødselsdepression i denne artikel om at være en urokkelig støtte og måske partner til den ramte.

Du kan læse om hvordan du erkender din pårørende fødselsdepression og hvordan du også passer på dig selv indtil din kære får det bedre i denne artikel

 

Laura Kjær Jacobsen, Klinikken Fertilitet & Familiedannelse

Laura Kjær Jacobsen, Klinikken Fertilitet & Familiedannelse

Cand. pæd. i pædagogisk psykologi, jordemoder og samtaleterapeut

 

Hej og hjerteligt velkommen til Fertilitet & Familiedannelse.

Til dig der ikke kender mig, kan jeg sige, at jeg hjælper mennesker der er i vanskelige livssituationer,  mens de kæmper for at blive forældre, er i fertilitetsbehandling eller venter barn, når det har født og bliver forældre.

Jeg håber du finder hjælp i artikler, øvelser og visualiseringer her på siden eller i Fertilitet & Familiedannelses populære pod cast

Har du behov for mere hjælp, tilbyder jeg samtaleterapi on-line og i min fysiske klinik i Skørping. Du er altid velkommen til at kontakte mig for en gratis forsamtale om dine udfordringer.

Brug for vejledning i forhold til din konkrete situation?

Kontakt mig her for en gratis afklarende samtale i telefonen.

 Samtalen kan give dig indsigt i, om den du er bekymret for, har behov for hjælp. Og du vil få viden om hvad du kan gøre for, at støtte vedkommende bedst muligt.

Under vores samtale vil jeg lytte til, hvordan du har det og hjælpe dig videre derfra hvor du står lige nu. Du vil få helt konkrete ting med fra vores samtale, som du med det samme kan bruge til, at afhjælpe den situation du står i.

Eller tag det gratis minikursus:

3 metoder der hjælper dig der kæmper med en efterfødselsreaktion, fødselsdepression, eller på anden vis har det svært efter du er blevet forældre

Laura Kjær Jacobsen - Klinik for Fertilitet & Familiedannelse

Her kan du også møde mig

Du er mere end velkommen til at sige hej via mine platforme på de sociale medier.

Eller følg Fertilitet & Familiedannelses podcast lige her.

Laura Kjær Jacobsen - Klinik for Fertilitet & Familiedannelse

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få inspiration og psykologisk indsigt der kan skabe bevægelse i dit liv, mens du kæmper med at få et barn, er gravid eller når du bliver forælder.

Du får samtidig adgang til et super konkret og brugbart podcast afsnit, som kan medvirke til at flytte dig fra bekymringer og tankemylder, over i en følelse af tillid og ro.

Mange tak, du er nu tilmeldt mit nyhedsbrev.