Slip overansvar og deterministiske tanker som dræner dig for overskud mens du kæmper for at blive mor – og måske er i fertilitetsbehandling

 

I dette blogindlæg får du en mini-guide til at slippe overansvar og deterministisk adfærd. Begge dele er en helt almindelig følgesvend, når man er i fertilitetsbehandling. En følgesvend som skaber uro og frygt hos dig,

 

Mange kvinder som kæmper for at blive mødre og måske er i fertilitetsbehandling, kan have en følelse af, at deres handlinger, har en afgørende betydning for, om det lykkedes dem at blive gravide, eller for om de undgår at miste endnu engang.

 

Ikke på et rationelt plan. For de ved jo godt, med deres fornuft, at en skål fredagsslik, et enkelt hop eller et løft, ikke afgør om de kommer i mål med deres inderlige ønske om at blive mødre.

 

Men på et irrationelt, følelsesmæssig plan fungerer det alligevel sådan. Det ser jeg blandt andet hos de søde og kloge kvinder, der kommer i min klinik. De kommer til at tage et alt for stort ansvar for deres handlinger og det giver en masse automatiseret tankeaktivitet, som de bruger store mængder af energi og mentalt overskud på. Overskud som de i den grad har brug for, andre steder i deres liv.

 

Troen på at vores adfærd er afgørende for udfaldet, er en form for deterministisk tænkning der smitter af på vores adfærd. Det betyder måske at vi enten lever meget restriktivt eller plages af dårlig samvittighed.

 

Og det betyder vi er på vagt. At vi hele tiden er opmærksomme på om vi nu gør vores ypperste for at det kan lykkedes os at blive gravide. Den form for opmærksomhed, kan godt give os en følelsesmæssig lindring her og nu. Men på den lange bane slider det på os at skulle være på vagt på den måde.

 

Kan du mon kende dig selv i det jeg skriver?

 Barnløshed rammer os på de dybeste psykologiske planer

Når vi ikke kan få børn, selvom hele vores krop og sind skriger på det, går det ind og påvirker os på de dybeste planer. Netop det at blive forældre føles SÅ vigtigt og så rigtigt for os mennesker. Derfor er den dynamik jeg beskriver noget, som for mange sker automatisk – det er en psykologisk beskyttelsesmekanisme, som søger at sikre vi kommer i mål med vores store ønske.

 

Mere eller mindre bevidst, kommer man hele tiden til at gå og være på vagt overfor sig selv, vurdere sig selv, planlægge, undgå, kæmpe, og slå sig selv i hovedet når man træder ved siden af.

 

Det ved du helt sikkert! Og du ved helt sikkert også hvor meget det påvirker dig!

 

Heldigvis kan vi bruge vores bevidsthed til, at opdage de dynamikker, som kører på automatik og få dem stoppet.

 

Og det virker hvis vi øver – og øver os. Så hop om bord i guiden nedenfor og bliv ved med at øve dig, så lover jeg at der sker noget du kan mærke på dit humør og dit daglige mentale overskud

 

Miniguide, slip overansvar og deterministisk tænkning og adfærd mens du er i fertilitetsbehandling

Allerførst prøv at forestille dig, at det bare ikke er en del af dit liv længere, at skulle tænke over om en varmepude, en panodil, en lakrids eller en lille kop kaffe, betyder du ikke får taget gode æg ud, ikke bliver gravid denne gang, eller ikke kan holde på din graviditet. Prøv lige at mærke hvad det vil betyde. Luk øjnene og MÆRK det i din krop, inden du læser videre.

 

Lettelse?

Mangel på kontrol?

Begge dele?

 

Skaber det ro i din krop, føles det som om noget falder lidt til ro eller gør det dig bange?

Det vil også være helt naturligt, hvis du føler du slipper kontrollen lidt – og det kan være ubehageligt, men det er ikke farligt.

 

Hvis du mærker at tanken om at give slip, giver ro i din krop, er det sandsynligvis, fordi du godt ved du i forvejen gør, hvad du kan for at skabe gode forudsætninger i din krop, for at du kan blive gravid.

 

Så er det du skal gøre fra nu af – at være bevidst om, når du kommer ind i en tankerække – der handler om du må, bør eller skal gøre dette eller hint og om det mon vil påvirke udfaldet af din situation.

 

Spørg dig selv om det giver mening, det du her tænker, (Det giver jo fx god mening at tage sine hormonindsprøjtninger når man skal). Men de fleste gange vil du opdage at det ikke er meningsfuldt.

 

I de tilfælde, så sig fx til dig selv – ”nu tænker jeg deterministisk igen” eller ”nu lægger jeg igen mærke til at jeg prøver at tage overansvar – og det giver ikke mening” tanken vil formodentligt blive hængende lidt endnu – men det du skal gøre er, at vælge at lade tanken være – undgå at gå i dialog med tanken. For at forstærke effekten og lysten til igen at blive bevidst om deterministiske tanker, kan du med fordel dvæle ved hvor godt du gjorde det da du stoppede op og blev bevidst om dine uhensigtsmæssige tanker.

 Sådan kan du styrke dig selv til at gentage metoden i fremtiden

Yderligere er det rigtig godt at gentage den lille øvelse vi begyndte med, hvor du mærker hvordan det føles, når du ikke længere skal bruge energi på at forhold dig til restriktioner i dit liv. Det gør nemlig, at du hjælper din hjerne på vej til, lettere at kunne give slip på tanker, så de ikke længere dræner dig unødvendigt.

 

Det er helt naturligt hvis det føles lidt som at gå uden et sikkerhedsnet de første gange du ikke tager meningsløse krav til dig selv alvorligt, men bare alder tankerne flyde forbi dig. Det kan for nogle føles som et tab af kontrol. Den følelse opstår fordi den umiddelbart psykologisk beskyttende funktion din tidligere adfærd havde, ikke længere for mulighed for at blive bragt i spil, når den er meningsløs.

 Men hvad hvis din dårlige samvittighed og  tanker giver mening?

Nu tænker du måske, men hvad nu hvis dine tanker giver mening – fx at du ikke skal spise slik flere gange om ugen, fordi du lider af PCO og gerne vil styrke dine chancer for graviditet. Her er det ok at gå i dialog med tankerne – men på en kærlig og ikke selvkritisk måde.

I dette podcast afsnit kan du høre om hvordan du skruer ned for selvkritik og op for empatien og omsorgen for dig selv i stedet. Det er nemlig vejen frem – frem for selvkritik der blot mindsker dit overskud og fjerner dig endnu mere fra dit mål om fx at skære ned på sukkerholdige fødevarer.

 

Jeg håber du er blevet inspireret – du er altid velkommen til at skrive til mig på familiedannelse@outlook.com – hvis du sidder tilbage med tanker eller kommentarer til dette indlæg.

 

Varme hilsner

 

Laura